Symposium „Schouwen-Duiveland in de afgelopen
vijftig jaar"
Zoals op de hierbij ingesloten convocatie is
vermeld wordt op vrijdag 24 november a.s.
in de Concertzaal te Zierikzee een
symposium over dit onderwerp gehouden
ter gelegenheid van de viering van het 50
jarig bestaan. Het begint om 19.15 uur.
Het dan te verschijnen Jaarboek bevat een
zevental artikelen die alle een bepaald
aspect belichten, met de veranderingen in
de periode 1939 - 1989. In korte inleidingen
worden ze op het symposium toegelicht.
Een forum zal op gestelde vragen ingaan.
Om een vruchtbare discussie mogelijk te
maken is de diverse inleiders verzocht de
belangrijkste conclusies van hun artikel,
met eventueel discussiepunten, c.q.
samenvatting, in te zenden voor publicatie
vooraf.
In het onderstaande is een en ander in de
volgorde van de artikelen in de Kroniek
weergegeven.
Mr. F. Th. Dijckmeester:
Enige veranderingen in het leven op
Schouwen-Duiveland in de afgelopen
vijftig jaar
De vooroorlogse tijd wordt geschetst.
Voor eilandbewoners zijn de verbindingen
essentieel. Sinds 1931 was er een drukke
vliegverbinding van Rotterdam op
Haamstede, tot 1939. De eigenlijke
verbindingen bleven die per boot,
aangevuld met de stoomtram
Brouwershaven-Steenbergen sinds 1900.
Deze brachten weinig veranderingen in het
leefpatroon.
Het bestuur, niet minder dan 18
gemeenten, had een weinig omvattende
taak. Groot was ook het aantal
polderbesturen.
De oorlog had voor Schouwen-Duiveland
extra gevolgen door het grote militaire
belang. Het vliegveld werd luchtmachtbasis,
inundatie met zout water en evacuatie
volgden. In 1944 werd het bovendien
frontgebied.
Na de oorlog was van vernieuwingen
voorlopig geen sprake.
Dat veranderde na 1953. Een provinciale
reconstructiecommissie inventariseerde de
toekomstperspectieven. Voor al te
uitgebreide discussies over voors en tegens
was geen tijd.
Veel is na de ramp tot stand gekomen. Een
belangrijke doorbraak voor de
werkgelegenheid was de vestiging van Smit
en Bolnes in 1959. Een kentering werd
zichtbaar. Het bevolkingstal steeg en het
toerisme nam snel in belang toe.
Monumentenzorg leefde nog niet zo sterk.
De Monumentenwet kwam pas in 1960.
Rotterdam was bereid het in deze voor
Zierikzee op te nemen.
De herverkaveling heeft tot goede
resultaten geleid, al was er toen minder
oog voor recreatie en doorgaande wegen.
Er kwamen zes gemeenten en één
waterschap.
In 1965 kwam het einde van het isolement.
De explosieve groei van het toerisme had
gevolgen voor het hele eiland.
Van campings en jachthavens was 50 j.
geleden amper sprake.
De wegen en stranden zijn vol geraakt. De
mogelijkheden voor een ieder zijn haast
onbeperkt geworden. Het isolement bestaat
niet meer. Stad en Lande zijn vernieuwd.
97