Drs. P. F. Vleugel: Veranderd vervoer In deze bijdrage wordt ingegaan op de veranderingen in het vervoer op en naar Schouwen-Duiveland gedurende de laatste 50 jaar. Tevens zal worden bekeken welke impuls er van het verkeer en vervoer uitging voor de Schouwen-Duivelandse economie. Ten aanzien van het vervoer kunnen er 4 perioden worden onderscheiden, die elk in een afzonderlijk hoofdstuk worden behandeld. 1939-1945 was met mobilisatie en bezetting een periode van toenemende vervoersproblemen en economische stagnatie. 1945-1964 was een periode waarin de aanvoer per schip het belangrijkst bleef en het vervoer niet wezenlijk van karakter veranderde. Het jaar 1953 gaf veel uitzonderlijk vervoer te zien door de ramp, evacuatie en herstelwerkzaamheden. Na 1965 veranderde het vervoer op en naar Schouwen-Duiveland sterk van karakter door de openstelling successievelijk van de Deltawerken en de Zeelandbrug. Vervoer per vrachtauto nam sterk toe, ten koste van vervoer per schip. Verkeer over de weg en het water ging sterk toenemen door de opkomst van massatoerisme. Dat en de aanleg van de ontsluitingswegen, betekenden een grote impuls voor de werkgelegenheid op het voormalige eiland, zodat ook de bevolking ging toenemen. Ir. C. M. Volker: Landbouw - Van „drie schoven" naar „werken om klaar Ie wezen" Na de februari-ramp in 1953 vond een omvangrijke reconstructie van het eiland plaats. Deze heeft de weg vrijgemaakt voor een moderne landbouw die ook op langere termijn uitzicht bood op een redelijk bestaan. Wat betreft de veranderingen in de landbouw kunnen de effecten van de herverkaveling echter niet geïsoleerd worden van andere, reeds aan de gang zijnde, opkomende of verdwijnende invloeden. In vijftig jaar landbouw op Schouwen-Duive land is meer dan de helft van het aantal bedrijven verdwenen en hebben de overgebleven bedrijven een 'standaardontwikkeling" doorgemaakt. De feitelijke ontwikkelingen worden in de vorm van een aantal trends beschreven. Voor de boeren betekenden deze ontwikkelingen een heroriëntatie op de toekomst en ingrijpende veranderingen in de regelmaat van het dagelijks bestaan. Het vroegere gemengde bedrijf was opgezet rond de aanwezigheid van werkpaarden, beschikbare arbeidskrachten en een kleinschalig, versnipperd landschap. De huidige rendabele landbouw wordt beheerst door machines, goed ondernemerschap en gespecialiseerde vakkennis. Ook in de toekomst moet de landbouw bestaanszekerheid bieden aan een aantal mensen. Er liggen mogelijkheden binnen de sector zelf, maar deze zijn beperkt. Een schoon milieu, aanspraken vanuit andere sectoren (wonen, recreatie) en een ongunstig economisch perspectief in bepaalde bedrijfstakken (akkerbouw) kunnen, indien niet opgevat als belemmeringen maar als uitdagingen, het bestaansperspectief verder verbreden. 99

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 1989 | | pagina 5