FT. Af. „Zierikzee" (foto Koninklijke Marine).
onmogelijk. Deze omstandigheden leidden
tot het besluit van de stadsregering in het
jaar 1594 om een nieuwe haven te doen
graven. Dit nu nog aanwezige havenkanaal
met een lengte van 3 km werd in de
periode van 1595-1600 gegraven. De handen
uit de mouwen en spade en kruiwagen
waren hulpmiddelen!
Het is te begrijpen, dat in het verleden niet
alleen de handelsvloot van uit de
Zierikzeese haven goed vertegenwoordigd
was. De beveiliging ter zee diende
gewaarborgd te worden door de Zeeuwse
Marine, die in de 16e en 17e eeuw uit
Vlissingen en Zierikzee 20 schepen telde en
10 uit Veere. Hierbij kwamen nog 20
kapers, waaronder Zierikzee met 5 schepen
vertegenwoordigd was. Een prachtig
scheepsmodel in het Maritiem-museum te
Zierikzee laat zien hoe een Zierikzees
oorlogschip er in de 17e eeuw uitgezien
heeft. In de tegenwoordige tijd wordt de
naam van Zierikzee hooggehouden door
Hr. Ms. „Zierikzee", een mijnenjager, die
op het ogenblik een rustpauze doormaakt.
De scheepsbel - jammer genoeg zonder
inscriptie - bevindt zich in de hal van het
stadhuis.
Het verleden van Zierikzee weerspiegelt
zich binnen de wallen in de
straatnaamgeving. Aan de voornaamste
takken van nijverheid herinneren o.a.
Wevershoek, Raamstraat, terwijl ten
aanzien van de scheepvaart en visserij
gewezen kan worden op de Vissersdijk,
Scheepstimmerdijk, St. Jacobstraat (St.
Jacob was de patroon van zeevarenden).
De landbouw en de veeteelt worden
bemerkt in Melkmarkt, Appelmarkt,
Varremarkt (var betekent stier) en
Lammermarkt.
Bij de inlijving van Nederland bij
Frankrijk in 1811 werden de poorten,
bruggen en de belangrijkste straten van
337