FT. Af. „Zierikzee" (foto Koninklijke Marine). onmogelijk. Deze omstandigheden leidden tot het besluit van de stadsregering in het jaar 1594 om een nieuwe haven te doen graven. Dit nu nog aanwezige havenkanaal met een lengte van 3 km werd in de periode van 1595-1600 gegraven. De handen uit de mouwen en spade en kruiwagen waren hulpmiddelen! Het is te begrijpen, dat in het verleden niet alleen de handelsvloot van uit de Zierikzeese haven goed vertegenwoordigd was. De beveiliging ter zee diende gewaarborgd te worden door de Zeeuwse Marine, die in de 16e en 17e eeuw uit Vlissingen en Zierikzee 20 schepen telde en 10 uit Veere. Hierbij kwamen nog 20 kapers, waaronder Zierikzee met 5 schepen vertegenwoordigd was. Een prachtig scheepsmodel in het Maritiem-museum te Zierikzee laat zien hoe een Zierikzees oorlogschip er in de 17e eeuw uitgezien heeft. In de tegenwoordige tijd wordt de naam van Zierikzee hooggehouden door Hr. Ms. „Zierikzee", een mijnenjager, die op het ogenblik een rustpauze doormaakt. De scheepsbel - jammer genoeg zonder inscriptie - bevindt zich in de hal van het stadhuis. Het verleden van Zierikzee weerspiegelt zich binnen de wallen in de straatnaamgeving. Aan de voornaamste takken van nijverheid herinneren o.a. Wevershoek, Raamstraat, terwijl ten aanzien van de scheepvaart en visserij gewezen kan worden op de Vissersdijk, Scheepstimmerdijk, St. Jacobstraat (St. Jacob was de patroon van zeevarenden). De landbouw en de veeteelt worden bemerkt in Melkmarkt, Appelmarkt, Varremarkt (var betekent stier) en Lammermarkt. Bij de inlijving van Nederland bij Frankrijk in 1811 werden de poorten, bruggen en de belangrijkste straten van 337

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 1992 | | pagina 7