in het buitengebied een kampeerboerderij kan worden, het open landschap hierdoor geschaad kan worden. Wij volgen de verdere ontwikke ling met aandacht. 4). In de loop van dit jaar is door de gemeente Brouwershaven een nieuw bestemmingsplan Brouwershaven Kom gepresenteerd. Dit plan omvat in hoofdzaak: - het verbeteren van de plein-/ontmoetings- functie van de Markt; - het bebouwen van een gedeelte terrein tussen de nieuwe jachthaven en de achtererven van de bebouwing Haven Noordzijde; - het verwijderen van hinderlijke bedrijven (o.a. enkele voormalige boerderijen) uit de be bouwde kom en de vrijkomende gronden bestemmen voor woningbouw. Wij zijn van mening dat indien een en ander met zorg wordt ontwikkeld, dit geen aantasting kan zijn van het cultuur-historisch karakter van Brouwershaven. De nadere uitwerking zullen wij kritisch volgen. 5). Bouwen binnen de historische kern van Zierikzee is een zeer verantwoordelijke opgave. Dit blijkt o.a. uit het bouwplan Manhuisstraat en omgeving. Hiervoor is dit jaar een woonzorg centrum ontwikkeld, wat op zich zeer wel past in de binnenstad van Zierikzee, mits e.e.a. aan sluit aan de kleinschalige struktuur in deze omgeving. Het ingediende bouwplan met een bouwhoogte van drie bouwlagen met kappen in de langs- en dwarsrichting past met zijn grootschaligheid ons inziens niet in de genoemde kleinschalige omgeving. Wij hebben op grond van deze grootschaligheid bezwaar bij het college van burgemeester en wethouders van Zierikzee aan getekend. Ons bezwaar is zowel door dit college als door het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland ongegrond verklaard. Wij betreu ren deze beslissing ten zeerste en zijn van mening dat het beschermd stadsgezicht van Zierikzee een betere en zorgvuldige behande ling waard is. 6). In de kern Haamstede (gem.Westerschouwen) is een plan in ontwikke ling voor de restauratie van de oude smidsge bouwen aan de Ring en aansluitende nieuw bouw aan de Ooststraat. Wij hebben van een en ander kennis genomen en zijn van mening dat de nieuwbouw aan de Ooststraat, t. w. onder- en bovenwoningen, niet past in de kleinschalige struktuur van de kom Haamstede. Dit is door ons kenbaar gemaakt in enkele vergaderingen van de commissie Ruimtelijke Ordening. In de laatste vergadering van deze commissie kregen wij bijval van enkele leden van de commissie. Een nadere beslissing omtrent deze bouw is nog niet genomen, zulks in afwachting van een haal baarheids onderzoek van dit plan. De voortgang van deze plannen volgen wij met meer dan gewone belangstelling. 7). In opdracht van de provincie Zeeland is in de loop van dit jaar een rapport Croonen uitge komen, hetwelk een beleidsvisie aangeeft voor de uitwerking van het Streekplan Schouwen- Westhoek. In dit rapport staat o.a. vermeld: het in de toekomst verplaatsen van 2000 kam- peereenheden uit het duingebied, het ver plaatsen van het zweefvliegveld, het opbreken van de Vroonweg (dit is de weg tussen Renesse en Haamstede), flinke delen landbouwgrond bebossen, het maken van een grote waterplas in de polder van Schouwen, en het bouwen van appartementen (vijf en zes hoog) bij Scharendijke en de Stormvloedkering. Hier is duidelijk sprake van aantasting van het gave Schouwse polderlandschap. De nodige oplettendheid voor deze aantasting is zeker aanwezig. Op grond van bovengenoemde punten en vooral het laatste, hopen wij dat een ieder die dit ver slag onder ogen krijgt zich ervan bewust is dat onze vereniging zeer zeker nog een taak kan hebben voor het behoud van de stedelijke en landelijke schoonheid van Schouwen - Duiveland, en dat alle leden hierin aktief moeten zijn. 401

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 1993 | | pagina 27