ONTWERP STREEKPLAN ZEELAND
EXCURSIE NAAR ENKHUI11N
Naast een aantal goede elementen, waarop de
Vereniging veel prijs stelt, bevat het Streekplan
ook een reeks zwakke punten. Het bestuur heeft
haar zienswijze aan het Provinciebestuur kenbaar
gemaakt. In het kort komen deze hierop neer:
1De primaire status van de natuur in het zoge
naamde middengebied van de Grevelingen dient
een duidelijke rem te leggen op de recreatieve
ontwikkelingsmogelijkheden ervan. In de nabij
heid zouden er in elk geval geen nieuwe ligplaat
sen mogen worden gecreëerd. De rode arcering
van het middengebied (kaart 5.1) moet komen
te vervallen.
2. Met betrekking tot de Oosterschelde is het
provinciale watersportbeleid eveneens veel te
toegevend. In verband met de komende natuur-
parkstatus van het gebied dient de bouw van
nieuwe jachthavens en trailerhellingen te worden
gestopt en het aantal ligplaatsen op korte ter
mijn aan een strikt maximum te worden gebon
den. Reeds nu moet de Provincie in haar beleid
rekening houden met het feit dat er in Bruinisse
een nieuwe vissershaven zal worden aangelegd,
waardoor de oude vrijkomt voor de pleziervaart.
Twee nieuwe jachthavens erbij levert een enorme
congestie op bij de sluis en is indirect onverenig
baar met de beschermde status van zowel
Grevelingen als Oosterschelde.
3. Gezien het grote belang dat de Vereniging
Stad Lande hecht aan het open landschap van
de voormalige polders Dreischor en Zonnemaire
is zij tegen de aanleg van boerenboscampings
aldaar.
4. De infrastructuur van Schouwen-Duiveland
mag geen aantrekkende werking hebben op de
verkeersstroom tussen de Westerscheldetunnel
en Vlissingen-Oost enerzijds en Europoort ander
zijds. Het beleid moet erop gericht zijn, ondanks
de omweg, dat het doorgaande noord-zuidver-
keer (v.v.) via de toekomstige Zoomweg Noord
geleid wordt. Nadrukkelijk dient voorkomen te
worden een toename van het motorrijtuigenver-
keer langs de kuststrook.
5. In het streekplan wordt ten onrechte geen
aandacht besteed aan het belang van een hoge
kwaliteit van de zeestranden. De provincie dient
druk uit te oefenen op de beherende instanties,
dat dit unieke landschap niet wordt opgeofferd
aan de commerciële belangen van enkele onder
nemers.
In de laatst gehouden ledenvergadering heeft de
gedeputeerde de heer J. G. van Zwieten een toe
lichting gegeven op het Streekplan. Er bestaat
goede hoop dat op een aantal punten het plan
wat duidelijker wordt. In het najaar zal het
Streekplan worden vastgesteld.
H. Doeleman
Op zaterdag 6 september 1997 gaat de
Vereniging Stad en Lande van Schouwen-
Duiveland op excursie naar Enkhuizen. Enkhuizen
is ontstaan uit 2 dorpen: Gommerkerspel en
Enkhuizen en kreeg in 1355 stadsrechten. Lange
tijd bleef er rivaliteit bestaan tussen de beide
voormalige dorpen, zodat beide kernen in de
vijftiende eeuw een grote, gotische hallenkerk
lieten bouwen: De Gommaruskerk en de
Sint-Pancraskerk. Het interieur van de
Gommaruskerk is rijk versierd in renaissancestijl.
In de Sint Pancraskerk zijn onder de pleisterlagen
fraaie fresco's gevonden bij de laatste restauratie.
In de zestiende en zeventiende eeuw beleefde
Enkhuizen een periode van grote bloei. De stad
was de thuishaven aan de Zuiderzee van de
Geuzenvloot tijdens de Nederlandse opstand
tegen Philips II graaf van Habsburg.
2