ONTWERP STREEKPLAN ZEELAND EXCURSIE NAAR ENKHUI11N Naast een aantal goede elementen, waarop de Vereniging veel prijs stelt, bevat het Streekplan ook een reeks zwakke punten. Het bestuur heeft haar zienswijze aan het Provinciebestuur kenbaar gemaakt. In het kort komen deze hierop neer: 1De primaire status van de natuur in het zoge naamde middengebied van de Grevelingen dient een duidelijke rem te leggen op de recreatieve ontwikkelingsmogelijkheden ervan. In de nabij heid zouden er in elk geval geen nieuwe ligplaat sen mogen worden gecreëerd. De rode arcering van het middengebied (kaart 5.1) moet komen te vervallen. 2. Met betrekking tot de Oosterschelde is het provinciale watersportbeleid eveneens veel te toegevend. In verband met de komende natuur- parkstatus van het gebied dient de bouw van nieuwe jachthavens en trailerhellingen te worden gestopt en het aantal ligplaatsen op korte ter mijn aan een strikt maximum te worden gebon den. Reeds nu moet de Provincie in haar beleid rekening houden met het feit dat er in Bruinisse een nieuwe vissershaven zal worden aangelegd, waardoor de oude vrijkomt voor de pleziervaart. Twee nieuwe jachthavens erbij levert een enorme congestie op bij de sluis en is indirect onverenig baar met de beschermde status van zowel Grevelingen als Oosterschelde. 3. Gezien het grote belang dat de Vereniging Stad Lande hecht aan het open landschap van de voormalige polders Dreischor en Zonnemaire is zij tegen de aanleg van boerenboscampings aldaar. 4. De infrastructuur van Schouwen-Duiveland mag geen aantrekkende werking hebben op de verkeersstroom tussen de Westerscheldetunnel en Vlissingen-Oost enerzijds en Europoort ander zijds. Het beleid moet erop gericht zijn, ondanks de omweg, dat het doorgaande noord-zuidver- keer (v.v.) via de toekomstige Zoomweg Noord geleid wordt. Nadrukkelijk dient voorkomen te worden een toename van het motorrijtuigenver- keer langs de kuststrook. 5. In het streekplan wordt ten onrechte geen aandacht besteed aan het belang van een hoge kwaliteit van de zeestranden. De provincie dient druk uit te oefenen op de beherende instanties, dat dit unieke landschap niet wordt opgeofferd aan de commerciële belangen van enkele onder nemers. In de laatst gehouden ledenvergadering heeft de gedeputeerde de heer J. G. van Zwieten een toe lichting gegeven op het Streekplan. Er bestaat goede hoop dat op een aantal punten het plan wat duidelijker wordt. In het najaar zal het Streekplan worden vastgesteld. H. Doeleman Op zaterdag 6 september 1997 gaat de Vereniging Stad en Lande van Schouwen- Duiveland op excursie naar Enkhuizen. Enkhuizen is ontstaan uit 2 dorpen: Gommerkerspel en Enkhuizen en kreeg in 1355 stadsrechten. Lange tijd bleef er rivaliteit bestaan tussen de beide voormalige dorpen, zodat beide kernen in de vijftiende eeuw een grote, gotische hallenkerk lieten bouwen: De Gommaruskerk en de Sint-Pancraskerk. Het interieur van de Gommaruskerk is rijk versierd in renaissancestijl. In de Sint Pancraskerk zijn onder de pleisterlagen fraaie fresco's gevonden bij de laatste restauratie. In de zestiende en zeventiende eeuw beleefde Enkhuizen een periode van grote bloei. De stad was de thuishaven aan de Zuiderzee van de Geuzenvloot tijdens de Nederlandse opstand tegen Philips II graaf van Habsburg. 2

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 1997 | | pagina 4