Die zijn voorbehouden aan de fijnproevers en
dat moet zo blijven. Het advies van de Commis
sie Planologie is dan ook: houd de grote menigte
in het hoogseizoen zo dicht mogelijk bijeen, dat
wil zeggen tussen de polen Nieuwe Haven en
Havenplein en Havenplein annex Dam, Appel
markt en Mol, dan ontwikkelen de Visstraat en
Nieuwe Boogertstraat zich vanzelf tot de nood
zakelijke verbindingszone. Met betrekking tot het
Havenplein aarzelt de Commissie om dit voor de
horeca, of zoals het in de module wordt ge
noemd "terrasvorming" vrij te geven. Het Haven
plein is van iedereen, van de toerist, maar óók
van het winkelend publiek, óók van de toeleve
ranciers van de detailhandel, óók van de bezoe
kende vrienden van aldaar wonende gezinnen,
óók van de klanten van aldaar gevestigde advo
caten, banken en reisbureaus. Het mag dus niet
worden gemonopoliseerd door één branche.
Een autovrij plein is ongetwijfeld mooier dan een
door blik beheerst parkeerterrein, maar als dit
zou leiden tot het verdwijnen van genoemde
kantoren, verarming van detailhandel en tot de
komst van de eerste bar/dancing of discotheek,
dan staat onze mening vast: geen verandering
van de huidige situatie, hoe onvolkomen die ook
mag zijn. Trouwens, terrassen verfraaien een
plein ook niet altijd, zeker niet op regenachtige
dagen en avonden. Zierikzee is geen Maastricht.
Bar/dancings horen naar de mening van de
Commissie thuis aan de Nieuwe Haven.
Aan het Havenpark in zijn huidige gedaante
mag niet worden getornd. Het vormt de ideale
verbindingszone tussen de historische Oude
Haven en het drukke gewoel op het Havenplein.
Ook van 'terrasvorming' op het Kraanplein zijn
wij geen voorstanders. De horeca moet eens van
historische plekjes kunnen afblijven.
Commissie Planologie
Gezicht op het zuidwestelijk deel van Zierikzee vanaf de Sint Lievensmonstertoren
(foto: H. Doeleman, Dreischor)
4