Die zijn voorbehouden aan de fijnproevers en dat moet zo blijven. Het advies van de Commis sie Planologie is dan ook: houd de grote menigte in het hoogseizoen zo dicht mogelijk bijeen, dat wil zeggen tussen de polen Nieuwe Haven en Havenplein en Havenplein annex Dam, Appel markt en Mol, dan ontwikkelen de Visstraat en Nieuwe Boogertstraat zich vanzelf tot de nood zakelijke verbindingszone. Met betrekking tot het Havenplein aarzelt de Commissie om dit voor de horeca, of zoals het in de module wordt ge noemd "terrasvorming" vrij te geven. Het Haven plein is van iedereen, van de toerist, maar óók van het winkelend publiek, óók van de toeleve ranciers van de detailhandel, óók van de bezoe kende vrienden van aldaar wonende gezinnen, óók van de klanten van aldaar gevestigde advo caten, banken en reisbureaus. Het mag dus niet worden gemonopoliseerd door één branche. Een autovrij plein is ongetwijfeld mooier dan een door blik beheerst parkeerterrein, maar als dit zou leiden tot het verdwijnen van genoemde kantoren, verarming van detailhandel en tot de komst van de eerste bar/dancing of discotheek, dan staat onze mening vast: geen verandering van de huidige situatie, hoe onvolkomen die ook mag zijn. Trouwens, terrassen verfraaien een plein ook niet altijd, zeker niet op regenachtige dagen en avonden. Zierikzee is geen Maastricht. Bar/dancings horen naar de mening van de Commissie thuis aan de Nieuwe Haven. Aan het Havenpark in zijn huidige gedaante mag niet worden getornd. Het vormt de ideale verbindingszone tussen de historische Oude Haven en het drukke gewoel op het Havenplein. Ook van 'terrasvorming' op het Kraanplein zijn wij geen voorstanders. De horeca moet eens van historische plekjes kunnen afblijven. Commissie Planologie Gezicht op het zuidwestelijk deel van Zierikzee vanaf de Sint Lievensmonstertoren (foto: H. Doeleman, Dreischor) 4

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 1999 | | pagina 6