HERINRICHTING ZIERIKZEE De gemeente Schouwen-Duiveland heeft door Architecten en stedenbouwkundigen Rothuizen van Doorn 't Hooft te Middelburg de zogenaam de Bouwstenen structuurvisie Zierikzee laten samenstellen, bestaande uit vier modules. Deze dragen de titels: "Plan van aanpak en algemene analyse" (module 1); "De ontwikkeling van Zierikzee: twee modellen" (module 2); "De cen- trumschil" (module 3) en "De binnenstad" (mo dule 4). Ter verduidelijking zij opgemerkt dat met "twee modellen" worden aangegeven de keuze mogelijkheden "volledige rondweg" langs het westelijke, noordelijke en oostelijke deel van Zierikzee, of "randweg" langs alleen het noor delijke en oostelijke gedeelte van deze kern. Met de "centrumschil" is bedoeld de strook ter breedte van 500 a 1000 meter die ten westen, noorden en oosten direct aan de singelgracht grenst. De modules 2, 3 en 4 heeft de Commissie Planologie becommentarieerd. Onze voorzitter heeft in dit blad het commentaar op module 3 samengevat. Hieronder geven wij een ietwat ingekorte, bewerkte versie van het commentaar op module 4. Een verkorte versie van het com mentaar op module 2 zal worden gepubliceerd in het volgende nummer van het Mededelin genblad Stad en Lande. Na bestudering van module 4 ontkomt men niet aan de indruk dat hij is geschreven om de hore ca Zierikzee ruim baan te geven. Terwijl aan de functies Wonen en Werkgelegenheid in het hoofdstuk "Toekomstvisie" twee bladzijden wor den gewijd, krijgen Recreatie en Toerisme er acht. Wij willen graag toegeven dat deze aspec ten van de Zierikzeese binnenstad belangrijk zijn, maar Wonen en Werkgelegenheid zijn het zeker ook. Ze hebben driekwart van het jaar de over hand. Alleen in de zomer - en dan nog alleen in het hoogseizoen - krijgt de binnenstad te maken met een 'invasie' van toeristen en recreanten, die, als we de auteurs moeten geloven langer en intensiever moeten worden beziggehouden. Alleen zó zullen ze meer en langer van hun ver blijf of bezoek aan Zierikzee profiteren, en zal omgekeerd Zierikzee dat van hen doen. De vraag is of dat laatste wel zo algemeen is, en of het niet eigenlijk alleen voor de horeca geldt. De vraag is ook: moeten toeristen en recreanten wel langer en intensiever in Zierikzee worden bezig gehouden? Voor de opstellers van de module is dat een uitgemaakte zaak: "Uitgangspunt van beleid is het aanvaarden van het toerisme als een maatschappelijk en sociaal- economisch belangrijk fenomeen. De recreatieve potenties worden nog niet ten volle benut en moeten worden uitgebouwd Sleutelwoorden zijn gezelligheid, levendigheid, terrassen, win kels, horeca en evenementen." Daaraan wordt onmiddellijk toegevoegd dat de negatieve gevolgen van de toestroom van recreanten door gerichte maatregelen moet worden gestuurd, waardoor sprake is van een maatschappelijk aanvaardbaar toerisme." Toerisme en recreatie hebben vandaag de dag niet meer het imago van alleen maar gezellig heid en ontspanning. Als er onvoldoende kwali teit wordt geboden raakt de toerist verveeld en wordt hij baldadig. Dan is het uit met de pret en komt hij tot last. Zierikzee moet geen Renesse worden. Er schuilen dus gevaren in die toeristen- stroom. Hij schept een probleem van openbare orde. Maar gelukkig niet voor lang: hooguit twee maanden. Daarna is alles weer normaal. Wij vragen ons af of de stad alleen daarom zo anders moet worden ingericht. Wat is er mis met de rustige Sint Domusstraat, dat "de inrichting er te wensen overlaat"? Meer horeca en boetiekjes verlengen de verblijfsduur van de toerist niet we zenlijk en vormen een probleem als het seizoen voorbij is. Is het werkelijk nodig om stille straten als de Meelstraat tot toeristische verbindingszone te bombarderen, alleen omdat de omgeving van de Sint Lievensmonstertoren nog onvoldoende door de massa is ontdekt? Valt het als wenselijk te beschouwen dat de (massa)toerist over een zo groot mogelijk gebied wordt verspreid? Op deze vragen luidt ons antwoord negatief. De meeste recreanten voelen zich juist thuis in de volte (gezellige drukte), en mijden de stille plekjes die de stad rijk is. 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 1999 | | pagina 5