De term beeldhouwen zegt veel over Ads manier van werken: immers in klei houw je niet, je boet seert het, je vormt ermee. Hij bouwde zijn beel den op uit klei, stukje bij beetje, eindeloos kij kend, nadenkend, iets erbij of weer eraf halend. Zijn vrije werk en zijn werk gemaakt in opdracht van particulieren is opgenomen in veel privé- collecties. Wereldwachter (1971) (brons) (foto 'Ad Braat. 50 Jaar beeldhouwen 1944- 1994') Visserslatijn Discussie over Quanta Ik wil niet suggereren dat ik een kunstcollectie heb maar, na eerder in het bezit gekomen te zijn van een schaal van Tessa, mocht ik voor mijn afstuderen in 1988 van mijn ouders een beeld uitzoeken van Ad. Hoewel ik de afgelopen jaren tijdens mijn vakantiewerk tijd genoeg had gehad om mijn voorkeur te bepalen, mocht ik het van Ad "altijd komen ruilen De compositie stond bij Ad centraal. Een voor stelling mocht dit dan ook niet verstoren. In die zin was er in zijn visie ook geen verschil tussen zijn figuratieve en abstracte werk. Zelf meen ik een van de mooiste beelden, opge bouwd volgens dit principe, gekozen te hebben: Visserslatijn Discussie over Quanta. Ondanks het ontbreken van een signatuur (jeugdige hovaardij deed hem ooit besluiten om zijn werk niet te signeren (7); het zou zó duide lijk zijn eigen speciale stijl moeten vertegenwoor digen dat het overbodig was om daar een signa tuur aan te verbinden (8)) is het een echte Braat. Het is een ruimtelijke compositie bestaande uit twee figuren, waarbij het niet gaat om de details maar juist om de houding en het gebaar. Het beeld is echt ruimtelijk: het nodigt uit om helemaal rondom te bekijken en ontsluiert dan allerlei verrassingen: "Deze discussie over de grootheid der dingen is een mooi voorbeeld van een beeld met twee aanzichten. Voor de compositie heb ik een van de figuren een extra arm gegeven, en dat sluit dan zo goed dat het geen mens opvalt." (9) Wetende dat ik niet zo ruim behuisd was dat ik mijn beeld ook daadwerkelijk de ruimte zou kunnen geven die het eigenlijk nodig heeft, en het meestal wat meer richting muur zou staan, kreeg ik er een draaiplateautje bijgeleverd. Opdat, al draaiende, de mogelijkheid bestaat de optimale kracht van de compositorische ordening te ervaren. Expositie Ad Braat in De Vierschaar Inmiddels ben ikzelf beeldend kunstenaar, net als Ad lid van De Zeeuwse Kunstkring en nu, na zijn onverwachte overlijden op maandag 31 januari 2000, krap twee weken na zijn 81e verjaardag, gevraagd als gastcurator van de aan hem gewijde expositie in De Vierschaar in het Stadhuismuseum in Zierikzee. De Werkgroep Gemeentelijke Musea Zierikzee (10) heeft in augustus 1999 voorgesteld het Stadhuismuseum en het Maritiem Museum samen te voegen in het voormalig stadhuis van Zierikzee (11, 12), zodat onder één dak een 'compleet beeld' kan worden gegeven van de geschiedenis van Zierikzee en omgeving. Tot dat 'complete beeld' behoort ook: meer en actiever aandacht besteden aan beeldende kunst/beel dend kunstenaars van Schouwen-Duiveland. Als aanvulling op bovengenoemd voorstel heb ik, als lid van de Werkgroep, een discussienotitie (13) geschreven, waarin de ideeën nader zijn uitgewerkt. Samengevat komen deze neer op: 6

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2000 | | pagina 8