ledikant. Verder werd er een secretaire aange
troffen, die onmiddellijk werd verzegeld vanwege
de papieren die erin aanwezig zouden kunnen
zijn. Daarnaast bevonden zich er een buffet, een
nachttafeltje, een spiegel en "eenige schilderij
en". De kamer daarnaast was de studeerkamer.
Hier treft men een kabinet "met groot Japansch
stelsel" (een set van drie of meer bij elkaar pas
sende vazen van Japans porselein), een boeken
kast met boeken, een bureau, een ronde tafel
met kleed, zestien stoelen met kussens, een
spiegel, een zilveren tabakspot en een eveneens
zilveren "comfoord" (soort theelichtje). Gillis de
Kater verklaart vervolgens dat de overige meube
len in deze kamer aan hem toebehoren.
Boerderij
Al met al kunnen we concluderen dat
Crayenstein in 1851 rijk gemeubileerd was. We
mogen immers rustig aannemen dat Gillis de
Kater even goed voorzien was van schilderijen,
porselein en zilveren gebruiksvoorwerpen als zijn
vader. Het is (voor ons) jammer dat het niet de
hoofdbewoner van het huis is die dan overlijdt.
We zouden dan een volledige beschrijving van
het huis hebben gekregen, en aan de hand daar
van de kamers hebben kunnen vergelijken met
de indeling van het huidige woonhuis van de
boerderij. In 1880 wordt het huis namelijk
opnieuw verkocht, en wel aan de familie Vis.
Deze laat het in 1890 grotendeels afbreken.
Maar wat is grotendeels? De opmetingen die
door A. Mulder zijn verricht in 1890 laten zien
dat er in het landhuis nergens muren zijn van
meer dan 61 cm dik, en men concludeert op
grond daarvan dat er geen restanten van het
middeleeuwse slot in het landhuis zijn verwerkt.
Het landhuis wordt dus niet volledig afgebroken.
Het lijkt in ieder geval aannemelijk dat de keuken
van de huidige boerderij met zijn betegeling nog
uit de zeventiende eeuw stamt. Deze bevindt
zich op souterrainniveau, zoals dat in zeventien-
Het landhuis rond 1750 (Zeeuws Archief, Zelandia lllustrata, kopergravure door Hendrik Spilman
naar een afbeelding van Cornelis Pronk (1691 -1759))
10