VERSLAG VAN DE NAJAARS EXCURSIE OP 7 SEPTEMBER 2003 De excursie voerde ons dit jaar met één bus naar 's-Hertogenbosch. Wellicht meenden thuisblij vers: "Oh, Den Bosch, dat kennen we al langer dan vandaag, dus dat hoeft dit jaar niet". Een begrijpelijke reactie op ons reisdoel, maar toch wel jammer, want we bezochten nu hoogst inte ressante plekken, waar je normaal gesproken niet zomaar komt. In een goede sfeer gingen we met 43 personen op pad. Als je naar Den Bosch gaat, is het eerste voorproefje van die stad natuurlijk een Bossche Bol bij de koffie. Die genoten we in Drunen, waarna we onze weg naar de Citadel van Den Bosch vervolgden. De Citadel, tegenwoordig het Rijksarchief in Noord-Brabant, is een door Frederik Hendrik gebouwde fortificatie aan de noordoostpunt van de stad. Door in het gebouw de vloer uit te graven kwa men de gewelven van de fundering aan de dag en op deze wijze werd er bij de renovatie van het bouwwerk een compleet nieuwe kelderverdie ping zichtbaar. Op de begane grond voert een bruggetje over de daaronder gelegen loopgang naar de studiezaal van het Rijksarchief: zo wordt er een brug geslagen naar verdere kennis over de provincie. Van 1625 tot 1628 heerste er in de Nederlanden een geweldige economische depressie, onder andere doordat de Spanjaarden weer handelsem bargo's instelden. Daardoor werd de zoutaan- voer uit het Caribisch gebied lamgelegd en 'darinkdelven' was in die tijd in Zeeland al verbo den. Wat er aan overzeese vracht nog Europa naderde, was een graag geziene buit voor de Duinkerker kapers, die met een kaperbrief van de Spaanse koning onze handelsvloot te lijf gingen. De Spaanse veldheer Spinola boekte in 1625 grote successen, onder andere Breda werd vero verd en hij bracht daarmee een omsingeling van Holland, Utrecht en Zeeland tot stand. Met ande re woorden: de situatie zag er voor de noordelij ke Nederlanden slecht uit. In het Caribisch gebied hielden zich ook Hollandse kaperschepen op. Hun kapiteins observeerden Spaanse vlootbewegingen, want tweemaal per jaar was er een Spaanse handelsvloot in het verza melpunt Havana op Cuba om vandaar volgeladen naar Spanje terug te keren. In 1628 verovert Pieter Adriaansz Ita 16 schepen uit Honduras en vaart daarmee naar Nederland. Een jaar later her haalt Piet Hein dat kunststukje op veel grotere schaal: 31 oorlogsschepen, 3800 man bemanning en 689 kanonnen komen er aan te pas om de Spaanse geldvloot te veroveren. Na een moeiza me terugreis komt men in januari 1629 in Nederland aan. Er vindt een vorstelijke ontvangst plaats: geen wonder, Piet Hein bracht 11,5 mil joen gulden in de toenmalige geldwaarde mee! Waarom dit stukje geschiedenis? Omdat met dit geld Frederik Hendrik, 'de Stedendwinger' het beleg van Den Bosch voerde. Onder meer de ingenieur Leeghwater begon hier windmolens te bouwen en op die manier werden de moerassen rond de stad - die voor de Spanjaarden als strate gische bescherming dienden - drooggelegd. Op 14 september 1629 gaf het Spaanse garnizoen zich over: er was geen geld om de legers te beta len, want de gelden waren immers in Neder landse handen terecht gekomen. De schade was voor Filips IV driemaal groter dan wanneer de vloot zou zijn vergaan! Den Bosch kreeg een scharnierfunctie tussen Antwerpen en Duitsland en de verovering werd een keerpunt in de oorlog. De Citadel werd uit strategische overwegingen op het punt waar de Aa, de Dommel en de Dieze samenvloeien door Frederik Hendrik gebouwd. Naar het zuiden had hij zo zicht op de katholieke stad en naar het noorden werd de weg naar de noordelijke Nederlanden veilig gesteld. Aan het fort werd de naam Willem Maria gegeven, naar de zoon van de stadhouder en zijn Engelse vrouw Mary Stuart. De gewone Bosschenaar sprak spottend van de Papenbril, het fort waaruit 'de papen' werden gecontroleerd. De Citadel werd een vijfhoekige schans met bas tions. De muren waren twee meter dik en staken maar liefst acht meter boven het maaiveld uit. Na 1874 verloor 's Hertogenbosch haar verdedi gende functie, de vestingwerken werden ont manteld en ook de Citadel werd niet gespaard. In 1962 vertrok de laatste kazernecommandant, 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2003 | | pagina 25