tigduizend trekpaarden aanwezig waren, voldoen de om aan de vraag te voldoen. Een grote boer had er soms wel tien. Een werkpaard kostte in die tijd wel vijftien- tot twintigduizend gulden. Het is toen een keer gebeurd dat er een fokhengst werd verkocht voor honderdduizend gulden! In de cri sisjaren zakte de prijs dramatisch in tot vijfhon derd of duizend gulden. In de oorlog werden er veel paarden gevorderd door de bezetter en ont stond er een tekort. Toen het aantal bijna weer op peil was, kwam de ramp. Minstens de helft van de paarden verdronken, 597 in getal. Aangezien de trekker toen al terrein won in Nederland, vond er een versnelde mechanisatie plaats in de land bouw. Bijna alle boeren schaften zich een trekker aan. In 1959 telde Zeeland nog maar vierhonderd trekpaarden.' Van der Wekkens paarden zijn allemaal ingeschreven in het stamboek. Daaraan vooraf gaat een heel strenge keuring. 'Slechts tien tot twintig procent is goed genoeg om in het Nederlandse Trekpaarden Stamboek te worden ingeschreven. Tot ongeveer vijfjaar geleden werden er eilandelijke keuringen gehouden in Renesse, maar deze zijn afgeschaft. Tegenwoordig vinden er tweemaal per jaar pro vinciale keuringen plaats in Vrouwenpolder. Per keer worden er ongeveer tachtig dieren gekeurd. Ik ben bestuurslid en werk actief mee aan de najaarskeurïngen. Het voorzitterschap van de eilan- delijk Fok- en Menvereniging, met zijn honderd dertig leden, brengt ook veel werk mee. Deze club organiseert menwedstrijden en een voorjaars- en najaarstocht. Mennen is een hele kunst. Je moet er beslist een cursus voor volgen. Vooral als je de openbare weg op moet, moet je voldoende vak kennis hebben op dit gebied. Het drukke verkeer en het lawaai maken de dieren schrikachtig en dan is het zaak om te weten wat je moet doen.' Om te kunnen mennen heb je natuurlijk iets nodig dat achter het paard hangt en waar je op kunt zitten. Wat dit betreft heeft Van der Wekken een uit gebreide collectie verzameld. Hij bezit onder andere een Zuid-Bevelandse boerenwagen. Deze heeft geen bankje, in tegenstelling tot een Schouwse. De paardewipkar heeft een bak die kan kiepen en rijdt op drie wielen. We hebben deze kar in actie kunnen zien in 'Dijkval' het toneelstuk dat de stich ting Historische spelen opvoerde bij het haventje van Bommenede. Bij het allereerste stuk 'Het Oproer' reed hij met zijn boerenwagen over het Haven plein te Zierikzee. Ook bij het laatste stuk, 'De Wonderdokter' verscheen hij op het toneel. Ditmaal heel toepasselijk met zijn dokterskoetsje, dat uit 1890 stamt. Verder bezit hij nog een zogenaamde 'dogkar', die niets met honden te maken heeft, maar wat een hoog op zijn wielen staand twee wielig open rijtuigje is. Verder een rolkar waarmee men bijvoorbeeld kleine landbouwmachines kan vervoeren. Een dergelijke functie heeft zijn bakslee ook, maar daaronder zitten dan glijijzers. En niet te vergeten de huifkar, waarin dertig personen passen. Op de honderd jaar oude vierwielige jachtwagen, waarvan de kap open of dicht kan, is hij erg trots. Wat rollend materieel betreft is hij van alle markten thuis en kan hij aan bijna alle aanvragen voldoen. En die liegen er soms niet om! Onvergetelijk in zijn geheugen gegrift staat de dag in oktober 2001, toen prins Willem-Alexander en zijn aanstaande vrouw Zeeland bezochten tijdens hun kennings- makingstour. 'Enige tijd daarvoor rinkelde onze telefoon. Het was de burgemeester die voorzichtig vroeg of ik wel bereid zou zijn om het jonge paar in Zierikzee met paard en wagen te vervoeren. Natuurlijk stemde ik toe, maar er ging wel wat tijd voorbij, eer ik aan het idee gewend was. Voor deze opdracht bezat ik niet het juiste vervoermiddel, maar dat heb ik geleend van een vriend uit Walcheren. Het was een zogenaamde 'vis-a-vis'. De koninklijke gasten stapten bij de Noordhaven poort in het wagentje, samen met de commissaris van de koningin in Zeeland en de burgemeester van Schouwen-Duiveland. Op het Havenplein stapten ze uit voor een 'wandel- en zwaaimoment'. Later stapten ze weer in en heb ik ze naar de Balie gebracht, waar de koninklijke bus klaarstond. Het was een dag om nooit te vergeten!' Maar ook in andere zaken schept hij veel plezier. 'Ik word voor de leukste dingen gevraagd. Zoals laatst, toen Jan Geluk uit de politiek stapte en zijn fractiegenoten uit het Haagse een feestje in Schuddebeurs aanbood. Ik was met twee paarden en wagens gevraagd om met de gasten te gaan ringsteken. Er was een parcours uitgezet rond de schuren en men genoot volop van het Zeeuwse gebeuren. Net als ik zelf trouwens. Ook leuk zijn de avonden waarop we voor de VVV op stap gaan met publiek in de huifkar plus een boswachter, 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2005 | | pagina 13