TENTOONSTELLING VEELSTROMENLAND
IN ZEEUWS ARCHIEF
keizer Karei de Grote, die in Aken resideerde. In de
kapel bevinden zich ondermeer zijn graftombe en
die van Otto III Tevens bewaard men er nu nog de
relikwieën, die Karei in 799 vanuit Jeruzalem liet
aanvoeren ter ere van de inwijding van zijn kapel.
Deze zogenaamde Romaanse kapel, met zijn
ronde bogen, werd diverse malen uitgebreid. Eerst
met een gotisch koor voor de kanunniken en later
met barokke koepels en een toegangsportaal.
Tenslotte verrees in 1884 de neogotische toren van
74 meter hoogte. Al met al is het een bouwkundig
interessant geheel geworden.
Rathaus
In het stadhuis van Aken is een maquette te zien
van de palts van keizer Karei. Op diverse putdeksels
is nog altijd zijn monogram te vinden. Op de funda
menten van de palts verrees het veertiende-eeuwse
gotische stadhuis, waarop beelden van de verschil
lende Duitse koningen te zien zijn. In het stadhuis
bevinden zich foto's van diverse momenten uit de
recente Europese geschiedenis. Op de eerste verdie
ping is de grote Kroningszaal, met de gouden
Duitse regalia en grote fresco's uit de negentiende
eeuw over het leven van Karolus Magnus.
Couven-museum
Uit veel later tijd dateert het Couven-museum aan
de Hoenenmarkt. Het is in het begin van de acht
tiende eeuw door Johann Joseph Couven ontwor
pen en gebouwd in zwierige rococostijl. In dit
gebouw is veel fraais te bewonderen. Hoogtepunt
vormen enkele stijlkamers met uniek geschilderd
behang, waarop arcadische voorstellingen van
herders en herderinnen te bewonderen zijn. Deze
idyllische taferelen zijn in dezelfde romantische
stijl als waarin koningin Marie-Antoinette haar
Hameau de la reine in de tuinen van Versailles liet
bouwen. De achttiende-eeuwse pronkkabinetten
vol fraai porselein wijzen op rijke erfenissen en
internationale contacten. In Aken woonden in de
achttiende- en negentiende eeuw ook vele
beroemde klokkenmakers. Van deze klokkenma
kers is een bijzondere collectie in het Couven-
museum te bezichtigen. Vele meubels in rococo
stijl, een enorme collectie tegeltableaus en een
achttiende-eeuwse adlerapotheek completeren
het fraaie geheel.
Op 25 april 2008 werd de tentoonstelling
Veelstromenland-Kerken en godsdiensten in
Zeeland geopend in het Zeeuws Archief. In de
middeleeuwse kelders van de voormalige
Commanderij van de Duitse Orde trekken twintig
eeuwen religie voorbij in archiefstukken, prenten,
foto's, films, geluid en voorwerpen. Met deze ten
toonstelling brengt het Zeeuws Archief het roe
rend kerkelijk erfgoed onder de aandacht. In dit
Jaar van het Religieus Erfgoed staat met name het
onroerend kerkelijk erfgoed centraal. Maar hoe
zouden we iets weten over de geschiedenis van
het gebruik van religieuze gebouwen als we geen
archieven en afbeeldingen hadden? Het onroe
rend en roerend kerkelijk erfgoed is onlosmakelijk
met elkaar verbonden. Die verbinding wordt in de
tentoonstelling duidelijk gemaakt door een audio
visuele presentatie van nagenoeg alle religieuze
gebouwen in Zeeland.
Van Nehalennia tot Smytegelt
De tentoonstelling laat de vele religieuze stromin
gen zien die het godsdienstig leven in Zeeland
kleur hebben gegeven. Beginnend bij Nehalennia,
de inheemse godin die al voor de Romeinse Tijd
(50 v.Chr.-500 n.Chr.) werd vereerd, volgen we
het spoor van Willibrord, die de Zeeuwen
omstreeks 690 kwam kerstenen. Na bijna acht
eeuwen rooms-katholicisme, kloosters en de
machtige abdij ging Zeeland eind zestiende eeuw
over naar de hervorming. De grote zestiende- en
zeventiende-eeuwse stromingen en hun religieuze
20