De 'Twee Gebroeders' van J.W. van Beveren uit Brouwershaven voer op Dordrecht en Rotterdam.
Jarenlang was dit scheepje het kleinste beurtschip vanuit Zeeland op Rotterdam (foto collectie auteur)
zelden om ermee te vluchten. De meeste schepen
werden vroeg of laat, en soms tot ver in Duitsland,
weer teruggevonden.
De teloorgang
Na de oorlog kende de beurtvaart een korte ople
ving. Nederland was verwoest en leeggeroofd en
de infrastructuur was grotendeels vernietigd. Alles
moest weer opgebouwd worden, en dat leverde
voor de beurt- en binnenvaart nogal wat werk op.
Toch was deze opleving maar van korte duur. De
belangrijkste factor die de ondergang van de
beurtvaart bespoedigde was de groei van de
vrachtwagenpark. Op de kortere trajecten ver
dwenen de beurtschepen het eerst. Op de lange
re trajecten, en dan nog meestal vanuit de grote
re plaatsen, hielden ze het langer vol. Aan het
begin van de jaren zeventig verdween het laatste
beurtschip uit Zeeland.
De beurtschipper
De beurtschipper vertrok van een vaste plaats op
vaste dagen naar zijn bestemming. Vanuit heel
Zeeland voeren er vanaf de jaren twintig van de
vorige eeuw wekelijks ruwweg zo'n tachtig
motorbeurtschepen op Dordrecht/Rotterdam; een
klein aantal van hen voer door naar Amsterdam
en Zaanstreek. Voorts kende Zeeland nog een
25-tal beurtschippers die in Zeeland zelf, tussen
diverse Zeeuwse plaatsen onderling, voeren.
Voor zover mij bekend voer alleen Vermeulen uit
Middelburg met twee schepen op Antwerpen.
Duidelijk is dat 'de handel' vanuit Zeeland voorna
melijk bestond uit vaarten naar Rotterdam/
Dordrecht en omstreken.
In feite werd er van alles vervoerd waar behoefte
aan was. Naar Rotterdam gingen veel agrarische
producten. Op de terugreis werden allerlei
gebruiks- en verbruiksgoederen meegenomen.
Granen en peulvruchten werden in Rotterdam op
de beurs verhandeld, terwijl de aardappelen direct
vanaf het schip verkocht werden. Zo'n beurtschip
per deed die handel zelf en werd daarom eigen-
handel-beurtschipper genoemd. De beurtschip
pers vanuit de grotere plaatsen zoals Middelburg,
Terneuzen, Goes en Zierikzee hoefden er geen
8