'eigen-handel' op na te houden om te kunnen blijven bestaan, omdat zij konden bogen op een groter achterland met een groter afzetgebied, meestal met -opkomende- industrieën, waar ook de nodige goederen voor werden vervoerd. De eigen-handelschippers waren dus over het algemeen gevestigd in de kleinere plaatsen. In tegenstelling tot de particuliere schipper woon de de beurtschipper aan de wal en voer er een zoon of zetschlpper op het beurtschip. Meestal lag het schip zelfs letterlijk voor de deur en had den ze naast de woning of op de kade een pak huis. Van zeil naar motor Duidelijk is dat er eeuwenlang werd gezeild. De beurtvaart ontkwam niet aan de gevolgen van de industriële revolutie, die in de tweede helft van de negentiende eeuw ook in Nederland haar intrede deed. Op een gegeven moment moesten de zeilen worden gestreken en een motor in het schip geïnstalleerd worden. Afgezien van een aantal, meest grote, lijnvaarton- dernemingen heeft Zeeland weinig particuliere stoombeurtschepen gekend. Ze waren duur in exploitatie en bovendien nam een stoommachine met ketel veel ruimte in op de toch al krap beme ten beurtscheepjes. 'Krap bemeten' moesten ze wel zijn omdat er voor de meeste ligplaatsen te Rotterdam een maximale lengte gold van 23 meter. De grootste 'moderniseringsgolf' vond plaats tussen pakweg 1905 en 1925. Meestal werd het zeilschip van de hand gedaan en kwam er een nieuwgebouwd motorschip. Een klein aan tal beurtschippers liet hun zeilscheepje motorise ren en niet zelden tegelijkertijd ook verlengen. Het zeiltuig werd vaak -ook op de nieuwe motorsche pen- nog in ere gehouden. Doorgaans lag het laadvermogen rond de 90 ton, met uitschieters naar boven en beneden. Detailopname van een zeekaart van het huidige Dijkwater. De dijk die na de ramp van 1953 werd aan gelegd staat er al op geprojecteerd. De haventjes van Dreischor - De Beldert genaamd - Stevensluis en het haventje van Sirjansland - De Staarte genoemd - kwamen hiermee te vervallen (foto collectie auteur) 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2008 | | pagina 11