"UUT DE PEPIEREN"
"EIGENTIJDSE BRONNEN OVER HET DAGELIJKS LEVEN OP OUD SCHOUWEN-DUIVELAND
In de Late Middeleeuwen drukte de bezorgdheid
om het zielenheil zwaar op de schouders van de
stervelingen. Zij probeerden uit alle macht door
goede werken en biecht de goedgunstigheid van
het Opperwezen te verwerven. Inzet op het
gebied der vrome werken werd beschouwd als de
belangrijkste manier om zich in het ondermaanse
voor de ultieme redding in te spannen. De stich
ting van een fonds voor het houden van zielen
missen was een poging om, nadat het tijdelijke
voor het eeuwige was verwisseld, een eventuele
straf in het vagevuur te bekorten. Een dergelijk
fonds werd voor onbeperkte duur in het leven
geroepen.
De kerk- en kloosterbesturen op de toenmalige
eilanden Schouwen en Duiveland - en in het bij
zonder de deken van het kapittel van Sint Lievens
Monster in Zierikzee - moeten vóór de Reformatie
veel inkomsten uit fundaties voor memoriedien
sten hebben ontvangen. Eeuwenlange vrees voor
goddelijke vergelding die was omgezet in mense
lijke tussenkomst op gezette tijden. Van de mid
delen werden priesters betaald voor het periodiek
opdragen van een mis voor het zielenheil van de
stichter en diens familie.
De Zierikzeese koopman en schepen Laurus
Cornelisz. en zijn vrouw Margrieten zijn voorbeel
den van personen die er niet aan twijfelden, dat
voor de eeuwigheid een dergelijke voorziening
moest worden getroffen. In september 1508 lie
ten zij daarom door de schepenen van hun woon
plaats een deel van hun bezittingen overdragen
aan het kartuizerklooster Sion in Noordgouwe. Zij
verlangden hiervoor in ruil een gezongen requiem
"nae de costuime ende gewoente van der heiliger
carthuyseren oerdenen" en de lezing van een hei
lige tekst; dit alles op de naamdag van de echtge
note: Sinte Margrietendag (13 juli).
Voor de broeders van klooster Sion zal de
Margrietendag een lichtpuntje in het strenge klui
zenaarsbestaan zijn geweest. Op die dag zullen zij
in hun cel het eigen gebrouwen bier een keer voor
een pint rijnwijn kunnen hebben laten staan.
Laurus en Margrieten wensten op de gedenkdag
bij dit nobele vocht bovendien nog een portie
smakelijk toebereide vis op tafel. Fruit uit de kloos
terboomgaard en verse kruiden uit de tuin van het
convent hebben de feestdis misschien wel afge
maakt. Een 'treat indeed' voor de monniken, die,
volgens de regels van de kartuizerorde, doorgaans
i
v.v.'Tv //rsi, -. -.V/v /.zvv..'T.
Kartuizerklooster
Sion in
Noordgouwe
gezien vanaf de
tegenwoordige
Kloosterweg vóór
1574 (gewassen
pentekening naar
de oudere tekening
van A. van Maersse
ca. 1800; ZA, coll.
Zelandia lllustrata
van het Koninklijk
Zeeuwsch
Genootschap der
Wetenschappen)
14