"UUT DE PEPIEREN" "EIGENTIJDSE BRONNEN OVER HET DAGELIJKS LEVEN OP OUD SCHOUWEN-DUIVELAND In de Late Middeleeuwen drukte de bezorgdheid om het zielenheil zwaar op de schouders van de stervelingen. Zij probeerden uit alle macht door goede werken en biecht de goedgunstigheid van het Opperwezen te verwerven. Inzet op het gebied der vrome werken werd beschouwd als de belangrijkste manier om zich in het ondermaanse voor de ultieme redding in te spannen. De stich ting van een fonds voor het houden van zielen missen was een poging om, nadat het tijdelijke voor het eeuwige was verwisseld, een eventuele straf in het vagevuur te bekorten. Een dergelijk fonds werd voor onbeperkte duur in het leven geroepen. De kerk- en kloosterbesturen op de toenmalige eilanden Schouwen en Duiveland - en in het bij zonder de deken van het kapittel van Sint Lievens Monster in Zierikzee - moeten vóór de Reformatie veel inkomsten uit fundaties voor memoriedien sten hebben ontvangen. Eeuwenlange vrees voor goddelijke vergelding die was omgezet in mense lijke tussenkomst op gezette tijden. Van de mid delen werden priesters betaald voor het periodiek opdragen van een mis voor het zielenheil van de stichter en diens familie. De Zierikzeese koopman en schepen Laurus Cornelisz. en zijn vrouw Margrieten zijn voorbeel den van personen die er niet aan twijfelden, dat voor de eeuwigheid een dergelijke voorziening moest worden getroffen. In september 1508 lie ten zij daarom door de schepenen van hun woon plaats een deel van hun bezittingen overdragen aan het kartuizerklooster Sion in Noordgouwe. Zij verlangden hiervoor in ruil een gezongen requiem "nae de costuime ende gewoente van der heiliger carthuyseren oerdenen" en de lezing van een hei lige tekst; dit alles op de naamdag van de echtge note: Sinte Margrietendag (13 juli). Voor de broeders van klooster Sion zal de Margrietendag een lichtpuntje in het strenge klui zenaarsbestaan zijn geweest. Op die dag zullen zij in hun cel het eigen gebrouwen bier een keer voor een pint rijnwijn kunnen hebben laten staan. Laurus en Margrieten wensten op de gedenkdag bij dit nobele vocht bovendien nog een portie smakelijk toebereide vis op tafel. Fruit uit de kloos terboomgaard en verse kruiden uit de tuin van het convent hebben de feestdis misschien wel afge maakt. Een 'treat indeed' voor de monniken, die, volgens de regels van de kartuizerorde, doorgaans i v.v.'Tv //rsi, -. -.V/v /.zvv..'T. Kartuizerklooster Sion in Noordgouwe gezien vanaf de tegenwoordige Kloosterweg vóór 1574 (gewassen pentekening naar de oudere tekening van A. van Maersse ca. 1800; ZA, coll. Zelandia lllustrata van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen) 14

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2008 | | pagina 16