circa 1954 in de beurt op Dordrecht/Rotterdam
gevaren, met als schipper Adriaan Hendrik
Barendregt (1909-1997.) in 1962 werd het ver
kocht naar C. Carsjens te Alphen aan den Rijn.
in 1976 ging het naar De Rijnbron B.V. ook te
Alphen aan den Rijn en in 1992 als Rijnland naar
afvalverwerker Bek Verburg te Krimpen aan den
IJssel. Na jarenlang in Rotterdam werkzaam te zijn
geweest opereert het nu in Amsterdam. Aan het
uiterlijk van het schip is weinig veranderd.
H.P. Barendregt te Stevensluis
(tot ca. 1934)
Teunis Barendregt (1861-1934) nam in 1893 een
beurtdienst te Stevensluis over. Tot 1914 zeilde hij
met de zeilklipper Thona. Toen schafte hij zich de
motorboot Nieuwerkerk aan. Teunis trouwde met
Thona Goemans (1861-1945) van de hoeve
Goemanszorg in Dreischor, waarin thans het
streek- en landbouwmuseum is gevestigd. Uit dit
huwelijk werden twee zoons geboren, Hendrik
Pieter (1892-1948) en Pieter Cornelis (1897-1984).
Deze laatste trouwde met Jannetje Kleijne en
werd boer op Goemanszorg. Na het overlijden van
Teunis -in 1934- werd het schip verkocht en nam
zijn zoon Hendrik Pieter de handel in granen en
aardappelen over. Hendrik Pieter trouwde met
Neeltje Lievense (1897-1986). Dit huwelijk bracht
drie kinderen voort: Teunes Johannes (1920-1991),
die natuurkundige werd, Johannes Teunes (1924-
1982), die schaakgrootmeester werd en een
dochter, Thona (1928-heden).
Rotterdam, Haringvliet jaren '20 20e eeuw. Links de
Nieuwerkerk van Teunis Barendregt, rechts de eerste
Dijkwater van Pieter en Hendrik Barendregt. Dit type
beurtschip had achterop nog geen opstaande salon
roef. Men huisde in het voor- en achteronder en stu
ren deed men nog in de open lucht
Foto: coll. T. Koopman-Barendregt te Nieuwerkerk.
C. van den Berge te Sirjansland
(tot ca. 1945)
Leendert Huibrecht van den Berge (1846-1899)
was een zoon van landbouwer Johannes van den
Berge en Elisabeth van de Stolpe. Hij werd geen
boer maar beurtschipper. Het is niet bekend of hij
zelfstandig begon of een bestaande dienst over
nam. Rond 1870 moet hij met de beurtvaart van
uit Bruinisse op Rotterdam zijn begonnen, in 1875
trouwde hij met Jannetje Macheline Pulleman. Uit
dit huwelijk werden twee dochters en drie zoons
geboren. Zoon Johannes (1875-1947) werd beurt
schipper te Bruinisse en zoon Coenraad (1877-
1955) nam in 1911 de beurtdienst van Steven de
Rijke te Sirjansland over. Dat haventje, 'De Staerte'
genaamd, is er nog, maar thans geheel dichtge
groeid en gedeeltelijk gedempt. Coenraad heeft
slechts drie jaar met de Francina gezeild en liet
toen de motorboot Leendriena Janna, 1914/
Dokkum/78 ton/30 pk Bolnes, bouwen. Hij noem
de het schip naar z'n vrouw Leendrina Janna
Jumelet. Merkwaardig is dat de naam Leendrina
op het schip met 'ie' geschreven werd. Na de oor
log was er bij Coenraad van den Berge geen spra
ke meer van regelmatige beurtvaart. Zijn zoons
Leendert, Izak en Kees voeren nog tot begin 1954
in de particuliere vaart, met voornamelijk aardap
pelen naar Den Haag en Amsterdam. Toen kwam
het schip in de visserij terecht en werd achter een
volgens de YE 197, de YE 21 en de YE 31. In 1993
ging het naar Enkhuizen. Er werd een varende
woonboot van gemaakt en wisselde het ook nog
een paar keer van eigenaar. Als Corto Maltese heb
ik het te Eernewoude/Friesland teruggevonden.
Sedert december 2006 ligt het te Mol in België:
het wordt nog steeds bewoond.
België, Mol, 3 oktober 2007. Het voormalige beurt
schip Leendriena Janna als de varende woonboot
Tijloos. Foto: A.R. Koppejan te Middelburg.
7