circa 1954 in de beurt op Dordrecht/Rotterdam gevaren, met als schipper Adriaan Hendrik Barendregt (1909-1997.) in 1962 werd het ver kocht naar C. Carsjens te Alphen aan den Rijn. in 1976 ging het naar De Rijnbron B.V. ook te Alphen aan den Rijn en in 1992 als Rijnland naar afvalverwerker Bek Verburg te Krimpen aan den IJssel. Na jarenlang in Rotterdam werkzaam te zijn geweest opereert het nu in Amsterdam. Aan het uiterlijk van het schip is weinig veranderd. H.P. Barendregt te Stevensluis (tot ca. 1934) Teunis Barendregt (1861-1934) nam in 1893 een beurtdienst te Stevensluis over. Tot 1914 zeilde hij met de zeilklipper Thona. Toen schafte hij zich de motorboot Nieuwerkerk aan. Teunis trouwde met Thona Goemans (1861-1945) van de hoeve Goemanszorg in Dreischor, waarin thans het streek- en landbouwmuseum is gevestigd. Uit dit huwelijk werden twee zoons geboren, Hendrik Pieter (1892-1948) en Pieter Cornelis (1897-1984). Deze laatste trouwde met Jannetje Kleijne en werd boer op Goemanszorg. Na het overlijden van Teunis -in 1934- werd het schip verkocht en nam zijn zoon Hendrik Pieter de handel in granen en aardappelen over. Hendrik Pieter trouwde met Neeltje Lievense (1897-1986). Dit huwelijk bracht drie kinderen voort: Teunes Johannes (1920-1991), die natuurkundige werd, Johannes Teunes (1924- 1982), die schaakgrootmeester werd en een dochter, Thona (1928-heden). Rotterdam, Haringvliet jaren '20 20e eeuw. Links de Nieuwerkerk van Teunis Barendregt, rechts de eerste Dijkwater van Pieter en Hendrik Barendregt. Dit type beurtschip had achterop nog geen opstaande salon roef. Men huisde in het voor- en achteronder en stu ren deed men nog in de open lucht Foto: coll. T. Koopman-Barendregt te Nieuwerkerk. C. van den Berge te Sirjansland (tot ca. 1945) Leendert Huibrecht van den Berge (1846-1899) was een zoon van landbouwer Johannes van den Berge en Elisabeth van de Stolpe. Hij werd geen boer maar beurtschipper. Het is niet bekend of hij zelfstandig begon of een bestaande dienst over nam. Rond 1870 moet hij met de beurtvaart van uit Bruinisse op Rotterdam zijn begonnen, in 1875 trouwde hij met Jannetje Macheline Pulleman. Uit dit huwelijk werden twee dochters en drie zoons geboren. Zoon Johannes (1875-1947) werd beurt schipper te Bruinisse en zoon Coenraad (1877- 1955) nam in 1911 de beurtdienst van Steven de Rijke te Sirjansland over. Dat haventje, 'De Staerte' genaamd, is er nog, maar thans geheel dichtge groeid en gedeeltelijk gedempt. Coenraad heeft slechts drie jaar met de Francina gezeild en liet toen de motorboot Leendriena Janna, 1914/ Dokkum/78 ton/30 pk Bolnes, bouwen. Hij noem de het schip naar z'n vrouw Leendrina Janna Jumelet. Merkwaardig is dat de naam Leendrina op het schip met 'ie' geschreven werd. Na de oor log was er bij Coenraad van den Berge geen spra ke meer van regelmatige beurtvaart. Zijn zoons Leendert, Izak en Kees voeren nog tot begin 1954 in de particuliere vaart, met voornamelijk aardap pelen naar Den Haag en Amsterdam. Toen kwam het schip in de visserij terecht en werd achter een volgens de YE 197, de YE 21 en de YE 31. In 1993 ging het naar Enkhuizen. Er werd een varende woonboot van gemaakt en wisselde het ook nog een paar keer van eigenaar. Als Corto Maltese heb ik het te Eernewoude/Friesland teruggevonden. Sedert december 2006 ligt het te Mol in België: het wordt nog steeds bewoond. België, Mol, 3 oktober 2007. Het voormalige beurt schip Leendriena Janna als de varende woonboot Tijloos. Foto: A.R. Koppejan te Middelburg. 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2009 | | pagina 11