J. van den Berge te Bruinisse (tot ca. 1947) Johannes van den Berge (1875-1947) volgde zijn vader Leendert Huibrecht als beurtschipper in Bruinisse op. Hij zal ongetwijfeld nog gezeild heb ben, maar liet in 1909 het motorbeurtschip Janna bouwen, dat hij vernoemde naar zijn vrouw Janna Goudzwaard. Het schip was 91 ton groot en had een 35 pk Bolnes motor. Met dit scheepje heeft Johannes tot na de Tweede Wereldoorlog in de beurt op Rotterdam gevaren. Rond 1947 werd de beurtdienst opgeheven. Johannes' enige zoon, ook een Johannes, heeft daarna nog tot 1959 met de Janna in de particuliere vaart gezeten, waarna het schip naar Nijmegen werd verkocht. Er werd een passagiersscheepje voor twaalf passagiers en vier bemanningsleden van gemaakt. Thans wordt het bewoond en ligt te Oud-Loosdrecht. De haven van Bruinisse, Jaren dertig. Rechts de twee beurtschepen van Bruinisse: het voorste de Janna van Johannes van den Berge en de achterste de 4 Gebroeders van Schilperoort. Foto: coll. A.R. Koppejan te Middelburg. Gebroeders Schilperoort te Bruinisse (tot ca. 1951) Leendert Schilperoort (1850-1930) voer met een klippertje op Rotterdam. Volgens familieoverleve ring was zijn vader Jan (1827-1904) ook ai beurt schipper op Rotterdam. Leendert had vier zoons en drie dochters. Al zijn zoons hebben in de beurt vaart gezeten. Jan is vroegtijdig overleden. Zoon George is naar Flakkee vertrokken, waar hij voor beurtschipper Waling uit Dirksland heeft gevaren. Willem Nicolaas (1898-1975) en Leendert jr.d 899- 1992) bleven bij hun vader aan boord en namen zijn bedrijf later over. in 1910 liet Leendert Sr. in Schiedam de motorboot 4 Gebroeders, 67 ton/26 pk Kromhout, bouwen. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog raakten de Schilperoorts met de 4 Gebroeders in Terneuzen verzeild, waar ze het schip in de haven hebben moeten laten afzinken. Het werd nog tijdens de oorlog gelicht en weer opgeknapt. In 1951 werd het verkocht voor de mosselvisserij aan H. otte en J. Olree te Bruinisse. Het schip werd toen met twee meter verlengd. In 1970 ging het over naar de palingvisse rij. Als zodanig doet het nog altijd dienst als BRU 1. Op Middelburg voer: J.L. van Duivendijk te Zierikzee (1898-1949) J.L. van Duivendijk begon in 1898 een wekelijkse beurtdienst met de zeiltjalk Zeelandia op Middelburg. In 1910 werd het schip vervangen door de nieuwbouw beurtmotor Zeelandia, Boot, Alphen aan den Rijn/90 ton/35 pk Skandia. in de meidagen van 1940 werd het gevorderd om Franse troepen te evacueren vanuit Hansweert naar Terneuzen en Walsoorden. Toen Van Duivedijk op 18 mei 1940 met een lading militai ren te Terneuzen aankwam moest hij het schip op last van een Nederlandse officier laten afzinken. Van Duivendijk deed dat en nog tijdens de oorlog is het schip gelicht en weer hersteld. Om zijn beurtdiensten op Middelburg te onderhouden heeft hij nog korte tijd de Anna Maria, 1922/Figee, Maassluis/77 ton/24 pk Deutz, van beurtschipper Van Waarde uit Goes in bezit gehad. Toen de Zeelandia weer opgeknapt was ging de Anna Maria naar beurtschipper Jacobs uit Breskens. Burghsluis, 1952. De Zeelandia ligt te lossen. Het al lang verdwenen pakhuis op de achtergrond was meer dan een eeuw in gebruik bij de 'Landegents': het linkerdeel was eigendom van de beurtschippers gebroeders Marius en Machiel, het rechterdeel was het kolenpakhuis van Piet Landegent. Foto: coll. B.B.C. Landegent te Burgh-Haamstede. 8

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2009 | | pagina 12