J. van den Berge te Bruinisse (tot ca. 1947)
Johannes van den Berge (1875-1947) volgde zijn
vader Leendert Huibrecht als beurtschipper in
Bruinisse op. Hij zal ongetwijfeld nog gezeild heb
ben, maar liet in 1909 het motorbeurtschip Janna
bouwen, dat hij vernoemde naar zijn vrouw Janna
Goudzwaard. Het schip was 91 ton groot en had
een 35 pk Bolnes motor. Met dit scheepje heeft
Johannes tot na de Tweede Wereldoorlog in de
beurt op Rotterdam gevaren. Rond 1947 werd de
beurtdienst opgeheven. Johannes' enige zoon,
ook een Johannes, heeft daarna nog tot 1959 met
de Janna in de particuliere vaart gezeten, waarna
het schip naar Nijmegen werd verkocht. Er werd
een passagiersscheepje voor twaalf passagiers en
vier bemanningsleden van gemaakt. Thans wordt
het bewoond en ligt te Oud-Loosdrecht.
De haven van Bruinisse, Jaren dertig. Rechts de twee
beurtschepen van Bruinisse: het voorste de Janna
van Johannes van den Berge en de achterste de
4 Gebroeders van Schilperoort.
Foto: coll. A.R. Koppejan te Middelburg.
Gebroeders Schilperoort te Bruinisse
(tot ca. 1951)
Leendert Schilperoort (1850-1930) voer met een
klippertje op Rotterdam. Volgens familieoverleve
ring was zijn vader Jan (1827-1904) ook ai beurt
schipper op Rotterdam. Leendert had vier zoons
en drie dochters. Al zijn zoons hebben in de beurt
vaart gezeten. Jan is vroegtijdig overleden. Zoon
George is naar Flakkee vertrokken, waar hij voor
beurtschipper Waling uit Dirksland heeft gevaren.
Willem Nicolaas (1898-1975) en Leendert jr.d 899-
1992) bleven bij hun vader aan boord en namen
zijn bedrijf later over. in 1910 liet Leendert Sr. in
Schiedam de motorboot 4 Gebroeders, 67 ton/26 pk
Kromhout, bouwen. Bij het uitbreken van de
Tweede Wereldoorlog raakten de Schilperoorts
met de 4 Gebroeders in Terneuzen verzeild, waar
ze het schip in de haven hebben moeten laten
afzinken. Het werd nog tijdens de oorlog gelicht
en weer opgeknapt. In 1951 werd het verkocht
voor de mosselvisserij aan H. otte en J. Olree te
Bruinisse. Het schip werd toen met twee meter
verlengd. In 1970 ging het over naar de palingvisse
rij. Als zodanig doet het nog altijd dienst als BRU 1.
Op Middelburg voer:
J.L. van Duivendijk te Zierikzee (1898-1949)
J.L. van Duivendijk begon in 1898 een wekelijkse
beurtdienst met de zeiltjalk Zeelandia op
Middelburg. In 1910 werd het schip vervangen
door de nieuwbouw beurtmotor Zeelandia, Boot,
Alphen aan den Rijn/90 ton/35 pk Skandia. in de
meidagen van 1940 werd het gevorderd om
Franse troepen te evacueren vanuit Hansweert
naar Terneuzen en Walsoorden. Toen Van
Duivedijk op 18 mei 1940 met een lading militai
ren te Terneuzen aankwam moest hij het schip op
last van een Nederlandse officier laten afzinken.
Van Duivendijk deed dat en nog tijdens de oorlog
is het schip gelicht en weer hersteld. Om zijn
beurtdiensten op Middelburg te onderhouden
heeft hij nog korte tijd de Anna Maria, 1922/Figee,
Maassluis/77 ton/24 pk Deutz, van beurtschipper
Van Waarde uit Goes in bezit gehad. Toen de
Zeelandia weer opgeknapt was ging de Anna
Maria naar beurtschipper Jacobs uit Breskens.
Burghsluis, 1952. De Zeelandia ligt te lossen. Het al
lang verdwenen pakhuis op de achtergrond was
meer dan een eeuw in gebruik bij de 'Landegents':
het linkerdeel was eigendom van de beurtschippers
gebroeders Marius en Machiel, het rechterdeel was
het kolenpakhuis van Piet Landegent.
Foto: coll. B.B.C. Landegent te Burgh-Haamstede.
8