INTERVIEW MET HENK VAN DER DOE Joop den Boer Woensdag 5 sept. 2007, 9.30 uur. We zijn in de Oude Haven, aan boord van de "Mijn Genoegen", Bram Verluis heeft koffie gezet. We kunnen starten. "Er zijn niet veel mensen die zo lang gevaren heb ben als ik. Je moet weten dat ik aan boord geboren en opgegroeid ben: dan heb je meteen al 'n jaar of 16 tot 20 voorsprong op degenen die aan de wal opgroeien en pas na hun schooltijd gaan varen. Je had als kind in die tijd lang niet de overweldi gende hoeveelheid informatie die kinderen nu krijgen via tv en computers, daarom weet ik nog veel uit die tijd. Zo herinner ik me nog een ver schrikkelijk onweer en een berg wind, en ook de mensen die toen van belang waren zoals bevrach ters en havenmeesters. Je kende iedere werkman aan de havenkant en alle schepen. In dat wereld je ben ik opgegroeid. ik weet dat de oorlog uitbrak, en dat komt omdat ik op 10 mei jarig ben. Op zo'n dag krijg je altijd wat maar dat ging nu een beetje anders, omdat iedereen naar de lucht stond te kijken en zag dat 't oorlog was. Wat mijn verjaardagscadeau was? Nou, de Nederlanders staken de Valk, de Fier en de Arend in de brand, die lieten ze zinken. Ze lagen te zinken in 't Havenkanaal, tegenover waar nu de Bruine Vloot ligt en als verjaardags cadeau mocht ik naar de brandende Valk gaan kij ken. M'n vader zei dat ik onder die hoge boom moest gaan staan "want anders zien de vlieg tuigen je" en zodoende mocht ik kijken naar het zinken van de schepen. Je kon bij laag water de dekken boven water zien. Wij lagen daar met ons schip in de haven, geladen met aardappels en ook bij ons kwam iemand aan boord, die zei dat we van boord moesten en dat ze het schip zouden laten zinken. Maar m'n vader pakte een broodmes en zei "Nu moet jij eens over die loopplank komen dan zal me toch eerst dood moeten schieten voordat je mijn spulletje in de brand kan steken want zo gaat dat niet". En ze deden het niet, ze gingen verder. M'n vader heeft daar later spijt van gehad want toen was er in Nederland nog van alles en al die gezonken sche pen werden met de beste materialen hersteld, beter dan ons schip was, ja, daar had hij spijt van. Maar goed, toen met de capitulatie was de oor log voorlopig voorbij en moesten die gezonken schepen in de haven gelicht worden, o.a. De Tijdstroom van Hage in St. Maartensdijk. Wij hebben daar met ons schip ook nog aan meege holpen, samen met 3 vissersschepen. Dat schip lag bij de ponton, en wij deden met laag water de ankerkettingen rond de bolders van dat gezonken schip en trokken het met het komen van de vloed mee naar boven. Die 4 schepen hingen onder een flinke hoek toen het water opkwam maar het lukte, we hebben 'm opgevloeid. We brachten 't gezonken schip naar de bankstelling en met laag water konden ze 'm leegpompen en dan dreef het spul weer. Die oorlogsperiode was een spectaculaire tijd en daarom weet ik er nog veel van, het is in je geheu gen gebeiteld. Het heeft nogal impact gehad op mij, als kind van zeven jaar. Je leefde intenser, vooral later, toen ze gingen schieten, en als ik nu weer dat geluid van een tweemotorig propellervliegtuig hoor moet ik er aan terugdenken. Niet dat ik er een trauma aan over gehouden heb, maar ik denk dan toch altijd aan die oorlogstijd. ik heb de hongerwinter meegemaakt, we lagen toen in Den Haag, onder de overkapping van de groenteveiling, uit het zicht van de vliegtuigen. Die hongerwinter heeft z'n sporen wel nagelaten: ik gooi nooit een boterham weg, ook geen aardap pelen, ik eet alles op en gooi niets weg. Dat heb ben we er in de oorlog goed ingekregen. We pra ten nu over 65 jaar terug, je herinneringen kleu ren, ik vertel dingen die misschien in details niet kloppen, bijvoorbeeld 'n datum, 'n dag of het uur, maar de hoofdlijnen kloppen wel. In het begin van de oorlog konden we gewoon varen, maar later voeren we in konvooi. Aan het eind van de Dortse Kil had je "Commandatur Zeeland", die controleerden alles wat over water naar Zeeland ging. Je mocht zonder vergunning Zeeland niet in, het was Sperrgebiet. Comman datur Zeeland bood bescherming, daar kon je ver zamelen en dan ging je met een bewapend kon vooi naar Antwerpen. 10

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2009 | | pagina 14