SEINPALEN OP DE NOORDKUST VAN
SCHOUWEN
Frans Beekman
De veiligheid van de scheepvaart op de Noordzee
was door de eeuwen heen zeer belangrijk. Met
vuren in de nacht en bakens overdag werd aange
geven dat zich ergens land bevond. Aan boord van
de schepen waren zeekaarten en kustbeschrijvin-
gen, waarin de gevaarlijke ondiepten stonden ver
meld, en waarin met langgerekte tekeningen de
kust met bakens en kerktorens werd afgebeeld.
Voor de Schouwse kust lagen de zandbanken en
geulen van de Banjaard, die regelmatig van plaats
veranderden.
De vuurtorens van Haamstede en Renesse heb
ben in publicaties van Stad en Lande al vaker aan
dacht gekregen. Minder bekend zijn de stormsig
nalen of seinpalen aan de kust, waarover in dit
artikel wat informatie -en oude foto's uit de jaren
1920- volgen. We beginnen met de zeeweg naar
Rotterdam.
in de 19de eeuw werd de scheepvaart op
Rotterdam steeds belangrijker, omdat daar, in ver
band met de industrialisatie van Duitsland, steeds
meer doorvoerhandel plaatsvond. De Brielse
Maas verzandde echter en daarom kozen grotere
schepen een route via het Haringvliet of door het
Brouwershavensche Gat. Het stadje Brouwers
haven kreeg hiermee te maken. Het Loodswezen
bouwde aan de haven een groot pand en om de
hoek kwam het Tonnenmagazijn. Er kwam een
Coöperatieve Bergings-Maatschappij. Met de ope
ning van de Nieuwe Waterweg in 1872 verloor dit
alles zijn functie.
Hoe konden ver uit de kust de schepen het begin
van het smalle Brouwershavensche Gat vinden?
Dat het vrij moeilijk was, blijkt wel uit de wrakken-
kaart die Wim de Vrieze en Giel Overbeeke
samenstelden. Tussen 1824 en 1999 strandden
BBOR
Seinpaal en Scherm op de Verklikkerduinen nabij de vuurtoren West-Schouwen (1927). in de binnenduinen van het
huidige Nieuw-Haamstede zien we de akkers en weilanden van de Torenhoeve. Het is de enige bekende foto met
het Scherm! Foto: NN, collectie Staatsbosbeheer.