SEINPALEN OP DE NOORDKUST VAN SCHOUWEN Frans Beekman De veiligheid van de scheepvaart op de Noordzee was door de eeuwen heen zeer belangrijk. Met vuren in de nacht en bakens overdag werd aange geven dat zich ergens land bevond. Aan boord van de schepen waren zeekaarten en kustbeschrijvin- gen, waarin de gevaarlijke ondiepten stonden ver meld, en waarin met langgerekte tekeningen de kust met bakens en kerktorens werd afgebeeld. Voor de Schouwse kust lagen de zandbanken en geulen van de Banjaard, die regelmatig van plaats veranderden. De vuurtorens van Haamstede en Renesse heb ben in publicaties van Stad en Lande al vaker aan dacht gekregen. Minder bekend zijn de stormsig nalen of seinpalen aan de kust, waarover in dit artikel wat informatie -en oude foto's uit de jaren 1920- volgen. We beginnen met de zeeweg naar Rotterdam. in de 19de eeuw werd de scheepvaart op Rotterdam steeds belangrijker, omdat daar, in ver band met de industrialisatie van Duitsland, steeds meer doorvoerhandel plaatsvond. De Brielse Maas verzandde echter en daarom kozen grotere schepen een route via het Haringvliet of door het Brouwershavensche Gat. Het stadje Brouwers haven kreeg hiermee te maken. Het Loodswezen bouwde aan de haven een groot pand en om de hoek kwam het Tonnenmagazijn. Er kwam een Coöperatieve Bergings-Maatschappij. Met de ope ning van de Nieuwe Waterweg in 1872 verloor dit alles zijn functie. Hoe konden ver uit de kust de schepen het begin van het smalle Brouwershavensche Gat vinden? Dat het vrij moeilijk was, blijkt wel uit de wrakken- kaart die Wim de Vrieze en Giel Overbeeke samenstelden. Tussen 1824 en 1999 strandden BBOR Seinpaal en Scherm op de Verklikkerduinen nabij de vuurtoren West-Schouwen (1927). in de binnenduinen van het huidige Nieuw-Haamstede zien we de akkers en weilanden van de Torenhoeve. Het is de enige bekende foto met het Scherm! Foto: NN, collectie Staatsbosbeheer.

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2009 | | pagina 28