BEURTVAART OP SCHOUWEN-DUIVELAND DEEL 2 Adrie Koppejan In het vorige verslag heb ik beschreven hoe de beurtvaart er door de eeuwen heen uit gezien moet hebben. Af en toe 'wat kort door de bocht', maar dit had te maken met het feit dat het niet eenvoudig is om een ontwikkeling van eeuwen op een paar pagina's te beschrijven. in deze bijdrage zal ik aan de hand van een overzicht van de laatste veertien beurtschippers van Schouwen- Duiveland hun geschiedenis beschrijven. Het jaar waarin een beurtdienst gestopt is verkreeg ik uit overle vering. in een aantal gevallen was ik afhankelijk van het Scheepsregister van het Kadaster, waaruit ik de datum van verkoop van het beurtschip overnam. Wanneer we de bootdiensten op Zierikzee van de RTM, en de veer- en bootdiensten vanuit Zijpe, buiten beschouwing laten dan zag het 'beurtschippersplaatje' op Schouwen-Duiveland er na 1900 als volgt uit: 12 schippers voeren op Dordrecht/Rotterdam en twee vanuit Zierikzee op respectievelijk Middelburg en Colijnsplaat/Goes. De beurtschippers op Dordrecht/Rotterdam vertrokken over het algemeen wekelijks op zaterdag of zondag, om halverwege de week weer terug te keren. Op de firma Ribbens na waren het van Schouwen-Duiveland allemaal zogenaamde eigen-handel schippers. De handel in granen en peulvruchten moest over de beurs en deze begon op maandag in het beursgebouw aan de Coolsingel te Rotterdam. Beurtschippers probeer den dus zondagavond of maandagochtend vroeg in Rotterdam te zijn. Over het algemeen hadden de Zeeuwse beurtschippers -voor de Tweede Wereldoorlog- een vaste ligplaats in de Oude Haven en het Haringvliet. Na de oorlog werden dat de Cool- en de Leuvehaven. De 2 beurtschippers op Middelburg en Colijnsplaat/Goes deden dit reisje tweemaal per week. Op Dordrecht/Rotterdam voeren: Firma Ribbens te Zierikzee (1762-1964) Van dit beurtschippersgeslacht is erg veel bekend: het kan aangemerkt worden als één van de oudst -mij bekende- beurtschippersgesiachten in Zeeland. In het boek van de heer W.J.J. Boot, "De Zierikzeese stoomvaart" komt de firma Ribbens uitgebreid aan de orde. Het is bekend dat ene Anthony Ribbens in 1752 een beurtdienst begon op 's Hertogenbosch en Gorinchem en in 1762 op Rotterdam. Ribbens was één van de weinige particuliere beurtschippers die al vroeg in stoomboten inves teerde. De eerste stoomboot Zierikzeesche Koophandel dateert van 1889. In 1891 werd het verkocht en vervangen door een wat jonger exemplaar, genaamd Koophandel. Na deze zou den er nog zes volgen, bijna allemaal motorboten. De motorboot Koophandel IV uit 1928, -gebouwd door de firma Paans te Roodevaart en met een omvang van 108 ton en een 60 pk Hollandia motor- maakte als hekkensluiter van de reeks op 12 februari 1964 haar laatste afvaart naar Rotterdam. Zierikzee, Jaren dertig. Drie van de vier Koophandel schepen liggen in de thuishaven. Van links af de Koophandel I, III en IV. Foto: coll. H. van der Doe te Zierikzee. De Koophandel I, II en lil bestaan nog, hetgeen uniek is. De Koophandel l, 1918/Van Duivendijk, Papendrecht/103 ton/48 pk M.A.K. kwam in de mosselvisserij terecht en werd na verkoop in 1964 de ZZ 4 en sedert 1997 de YE 89. De Koophandel II, 1906/Boot, Woubrugge/70 ton/35 pk Kromhout, werd gebouwd voor Verstraate te Stavenisse. Ribbens kocht het aan en heeft er kennelijk maar korte tijd mee gevaren. In 1932 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2009 | | pagina 7