1905 een motorboot van 80 ton liet bouwen. Het schip, de Noordzee, werd voortgestuwd door een 30 pk Van Rennesmotor. Jacob's zonen Olivier (1882-1975) en Cornells Leendert (1888-1957) kwamen in het bedrijf en voeren met de Noordzee tot het in 1957 verkocht werd. Als YE 7 en YE 141 kwam het in de visserij terecht. Thans is het eigendom van Delta Kust Shiprepair te Goes en wordt er een varende werkplaats, brandblus- en calamiteitenboot ten behoeve van de plezier- vaart van gemaakt. Scharendijke, jaren vijftig. Beurtvaart in optima forma. Het beurtschip Noordzee van de Gebr. Verwest vertrekt afgeladen naar Rotterdam. Foto: coll. L. Verwest te Scharendijke. Gebroeders Van Beveren te Brouwershaven (tot ca. 1958) Cornelis van Beveren (1835-1914) werd beurt schipper te Brouwershaven. Zijn zoon Willem (1869-1944) werd ook beurtschipper en huwde met Cornelia van Braband (1867-1939.) Uit dit Rotterdam, jaren dertig. Het prachtige beurtschip Tijdstroom, van Willem en Cor van Beveren met een - voor die tijd- grote stuurhut en luxe salonroef in het Haringvliet te Rotterdam. Foto: coll. A.P. van Beveren te Brouwershaven. huwelijk werden drie zoons geboren: Cornelis, Jacobus en Willem. Cor en Willem zetten tot opheffing de beurtdienst voort. Cor was de schip per en Willem de koopman. De gebroeders Van Beveren voeren met het 75-tons stalen motor schip Tijdstroom, dat rond 1923 te Kinderdijk was gebouwd. Het mat 28 bij 5 meter en de motor was een 25 pk Laurin. in 1930 kwam er een 30 pk Deutz-motor in, waarmee het traject Brouwers haven-Rotterdam binnen acht uur kon worden afgelegd. De Tijdstroom werd in 1958 verkocht aan W. de Jonge te Rotterdam. In 1960 werd het de garnalenvisser HA 48. Op een onbekend tijd stip werd het omgebouwd tot varende woonboot, in 2000 is het naar Frankrijk verkocht. J.w. van Beveren te Brouwershaven (tot ca. 1950) Jan Willem van Beveren was een verre verwant van de hiervoor genoemde gebroeders Van Beveren. Er is niet zoveel over hem bekend. Jan Willem voer met het kleinste Brouwse beurtschip De Twee Gebroeders, dat 52 ton mat. Het schip was in 1900 gebouwd als Grevelingen voor beurt schipper H. de Rijke uit Zonnemaire. De Rijke was hiermee de eerste Zeeuwse beurtschipper die een motorboot had. In 1922 kwam het in handen van J.W. van Beveren. in 1950 werd het verkocht aan Piet van der Linde te Brouwershaven, in 1957 ging het als BRU 11 naar D. en J. de Koning te Bruinisse. Thans is het eigendom van de Greve lingen Cultures, die het nog steeds als BRU 7 7 in de oestercultuur gebruiken. Bruinisse, anno 2009. De BRU 7 7, het voormalige beurtschip Grevelingen van de Gebr. De Rijke en later de Twee Gebroeders van J. W. van Beveren na 109 jaar nog altijd in de vaart. Foto: A.R. Koppejan te Middelburg. 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2009 | | pagina 9