17 voetstuk en het hekje eromheen gekost heeft, zwijgen de notulen.7 Zo kreeg Cats het beeld waarop hij volgens velen, met die van Brouwershaven in het voorste gelid, recht had. van Cats bestonden verschillende por tretten. Vermoedelijk heeft Parmentier gebruik gemaakt van de gravure door M. Natali^naar een portret van Dubordieu. Juist daarop is Cats in spie gelbeeld afgebeeld en door dat feit heeft Cats op het standbeeld de scheiding in zijn haar (van hem uit gezien) links terwijl die op zijn andere portret ten rechts zit.8 De dichter - staatsman keek vanaf zijn sokkel met een blik, die getuigde van bezadigdheid, naar het stadhuis waar het gemeentebestuur zich kon laten inspireren door 's mans dichtwerken. Die werden te pas geciteerd, vooral bij hoogtepunten. In 1884, nadat een deel van de haven was gedempt, schoof Cats een eind op zodat hij meer in het midden van de Markt kwam te staan. Dat was ook nodig omdat het beeld verzakt was en het gedempte deel hoger lag.9 Later verdween het hekje rond het standbeeld.10 - Naar mate de tijd verstreek werd het witte beeld grijs. Om dat tegen te gaan werd het af en toe gekalkt. Dat werkte echter nadelig op de steen, in 1894 schreef het gemeentebestuur naar Den Haag waarin ze voorspelde dat het 'slechts een kwestie van tijd zal zijn om het [beeld] op die wijze in een geheel vormlooze klomp' veranderd - te zien. De adressant was niemand minder dan jhr. Victor de Stuers, de man die vooral als referen daris op het ministerie onnoemelijk veel heeft bij gedragen aan het behoud van de monumenten in ons land. Hij was nooit zachtzinnig in zijn woorden en begon zijn antwoord aldus: 'Dat men indertijd op de onzinnige gedachte gekomen is het beeld - van Jacob Cats te witten - hetgeen tot herhaald overwitten moest leiden - is waarschijnlijk het gevolg van den afkeer dien men gevoelde voor de grijze tint die de Rochefortsteen aannam. Die grauwe tint intusschen had bij eenig nadenken niet moeten hinderen: zij is een natuurlijk gevolg van de inwerking van het klimaat op den steen, waaraan niets te doen is; daar zit ook geen schan de in, evenmin als een bejaard man zich schamen moet dat hij rimpels en witte haren krijgt'. Daarna volgt een technisch advies over de behandeling die eindigt met de opwekkende zin: 'Pierre de Rochefort is een steen die zich in de open lucht goed houdt'.11 Die conclusie werd in de loop van de tijd niet bestendigd. Het gemeentebestuur liet het beeld jaarlijks ondersmeren of bewerken met een chemisch product om een grijze Cats te voor komen.12 De Brouwenaars bleven gehecht aan hun standbeeld. Toen Brouwershaven tijdens de Tweede Wereldoorlog misschien het doelwit van beschietingen zou kunnen worden, werd het standbeeld ingepakt in balen stro. Hoe zeer Cats werd gewaardeerd bleek in 1992 toen het plan rees het standbeeld te verplaatsen. Een actieco mité roerde zich en de Gemeente Brouwershaven zag zich genoopt dit deel van het plan tot herin richting van de Markt te schrappen. De toestand van het standbeeld bleef zorgen baren, ook al onderging het in 2003 een zorgvuldi ge schoonmaakbeurt.13 Het nieuwe standbeeld in brons. Rechts de onthullers van het standbeeld: burgemeester G.C.G.M. Rabelink en R. Erenst, voorzitter van de Stichting Renesse (foto: Klazina Uil, Collectie Gemeentearchief Schouwen-Duiveland, BRW1013). Het is daarom bijzonder verheugend dat de Stichting Renesse zich over het beeld heeft ont fermd en besloot een replica in brons te laten gie ten. Door het beeld over te brengen naar de kerk, waar Cats gedoopt en zijn ouders begraven lig gen, wordt het onttrokken aan de invloeden van weer en wind. Het beeld van Cats in brons, is een goede oplossing.14

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2010 | | pagina 19