en de Monumentendag. De cursusGeschiedenis
leeft' was ook dit jaar weer een succes. Dertig
deelnemers en een wachtlijst. De cursus wordt
najaar 2013 weer opnieuw opgezet.
Streek- en Landbouwmuseum Goemanszorg gaat
herinrichten. Er moet daar ook info over onze ver
eniging komen. We zijn bezig met een nieuwe wer
vingsfolder die aansluit bij de nieuwe stijl van de
vernieuwde website. De boeken van de spreker
Adrie Koppejan uit Middelburg zijn in de pauze en
na afloop van deze vergadering aan de tafel te
koop evenals andere uitgaven van onze vereniging.
Peter vleugel vertelt iets over kasteel Heeze,
het doel van onze excursie van september. Dit is
enkel te bezoeken door bijzondere groepen.
De baron Tuijl van Serooskerken woont daar nog.
Het heeft een middeleeuws en een achttiende-
eeuws deel. Vervolgens laat Peter ons middels de
pc prachtige beelden zien. Ook het Klokken- en
Peelmuseum in Asten zal bezocht worden.
Peter Noordermeer uit Dreischor is ons nieuwe
redactielid. Er is veel kopij voor het volgende
nummer.
Gabri de Groot vraagt actueel nieuws door te
geven aan het secretariaat. Dan kan dat naast
berichtgeving in ons tijdschrift ook op de website
geplaatst worden.
Bij de rondvraag geeft Han van Eldik aan dat ons
lid uit Canada wel contributie betaalt, maar eer
dat in Nederland is, is er niet veel meer van over.
Gelijk deelt de penningmeester mee dat dit lid
onlangs heeft bedankt.
Ria Geluk vraagt nog aandacht voor het wandel
netwerk. Ook wordt nog opgemerkt dat info-bor-
den en verwijsborden op het eiland er verwaar
loosd en vuil uitzien. Het ligt in de bedoeling dat
vrijwilligers van onze vereniging in samenspraak
met de gemeente ze schoon gaan maken.
Lezing
Na de pauze vertelt Adrie Koppejan uit
Middelburg over de laatste beurtschippers op
Schouwen-Duiveland. Beurtschippers vervoerden
vracht soms gecombineerd met passagiers.
Ze waren vroeger georganiseerd in een gilde en
voeren aanvankelijk om de beurt. Dit liep tot 1970.
Van Viane naar Stavenisse bijvoorbeeld voer de
hoogaars van Boomsluiter. Aan het begin van de
twintigste eeuw werden de zeilen door motoren
vervangen. Soms voeren schepen in konvooi ach
ter een sleepboot om brandstof te sparen. In beel
den via de beamer liet Adrie Koppejan vele omge
bouwde beurtschepen zien, die inmiddels een
andere functie hadden gekregen. Een boot werd
zelfs een mosselschip. Het was een boeiende
lezing. Hierna sloot de voorzitter de vergadering.
19