en de Monumentendag. De cursusGeschiedenis leeft' was ook dit jaar weer een succes. Dertig deelnemers en een wachtlijst. De cursus wordt najaar 2013 weer opnieuw opgezet. Streek- en Landbouwmuseum Goemanszorg gaat herinrichten. Er moet daar ook info over onze ver eniging komen. We zijn bezig met een nieuwe wer vingsfolder die aansluit bij de nieuwe stijl van de vernieuwde website. De boeken van de spreker Adrie Koppejan uit Middelburg zijn in de pauze en na afloop van deze vergadering aan de tafel te koop evenals andere uitgaven van onze vereniging. Peter vleugel vertelt iets over kasteel Heeze, het doel van onze excursie van september. Dit is enkel te bezoeken door bijzondere groepen. De baron Tuijl van Serooskerken woont daar nog. Het heeft een middeleeuws en een achttiende- eeuws deel. Vervolgens laat Peter ons middels de pc prachtige beelden zien. Ook het Klokken- en Peelmuseum in Asten zal bezocht worden. Peter Noordermeer uit Dreischor is ons nieuwe redactielid. Er is veel kopij voor het volgende nummer. Gabri de Groot vraagt actueel nieuws door te geven aan het secretariaat. Dan kan dat naast berichtgeving in ons tijdschrift ook op de website geplaatst worden. Bij de rondvraag geeft Han van Eldik aan dat ons lid uit Canada wel contributie betaalt, maar eer dat in Nederland is, is er niet veel meer van over. Gelijk deelt de penningmeester mee dat dit lid onlangs heeft bedankt. Ria Geluk vraagt nog aandacht voor het wandel netwerk. Ook wordt nog opgemerkt dat info-bor- den en verwijsborden op het eiland er verwaar loosd en vuil uitzien. Het ligt in de bedoeling dat vrijwilligers van onze vereniging in samenspraak met de gemeente ze schoon gaan maken. Lezing Na de pauze vertelt Adrie Koppejan uit Middelburg over de laatste beurtschippers op Schouwen-Duiveland. Beurtschippers vervoerden vracht soms gecombineerd met passagiers. Ze waren vroeger georganiseerd in een gilde en voeren aanvankelijk om de beurt. Dit liep tot 1970. Van Viane naar Stavenisse bijvoorbeeld voer de hoogaars van Boomsluiter. Aan het begin van de twintigste eeuw werden de zeilen door motoren vervangen. Soms voeren schepen in konvooi ach ter een sleepboot om brandstof te sparen. In beel den via de beamer liet Adrie Koppejan vele omge bouwde beurtschepen zien, die inmiddels een andere functie hadden gekregen. Een boot werd zelfs een mosselschip. Het was een boeiende lezing. Hierna sloot de voorzitter de vergadering. 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2013 | | pagina 21