voer van landbouwproducten een andere wen
ding waardoor de haven veel aan levendigheid
verloor, met uitzondering van mooie zomerse
dagen als het getij gunstig was. Dan stroomde
een deel van de jeugd van Oosterland,
Ouwerkerk en Nieuwerkerk in groten getale
richting viane om een duik in het zilte nat te
nemen. Voor ongeoefenden was er ondiep
water aan de Ouwerkerkse kant van het haven
tje. Zodra men dacht de zwemkunst, die werd
onderwezen door de ouderen onder hen, mees
ter te zijn, werd een proeve van bekwaamheid
afgelegd door bij 'hoog water' onder toezicht
van een oudere de ingang van het haventje over
te zwemmen. Als dit lukte, was men volleerd en
was de haven zelf het zwemterrein, waar dan
vanaf de 'kaoie' en vanaf de meerpalen de duik-
kunst kon worden beoefend. Dit alles voordat er
op Schouwen-Duiveland een zwembad werd
gesticht en daar officiële zwemdiploma's kon
den worden gehaald.
Dat de Viane-methode van zwemmen leren een
goede was, bleek toen ik kort na de evacuatie in
1953 ongeoefend, maar met mijn Viane-erva-
ring, met succes deelnam aan het examen
zwemmen in het overdekte zwembad van
Alkmaar. Daarmee was ik waarschijnlijk een van
de eerste geboren en getogen Schouwen-
Duivelanders met een officieel zwemdiploma.
Het haventje van Viane in 2014 (foto collectie auteur) De gehavende weegbrug uit 1917 (foto Peter Noordermeer)
familie Van de Marei, die in en bij de haven en
het havenplateau een scheepssloperij exploi
teerde en er ten slotte een scheepvaart
museumpje vestigde. In 2013 moest in het
kader van de dijkverzwaring ook dit laatste
la woonhuis het onderspit delven.
:ie
Ie De geschiedenis van viane als post-, veer- en
landbouwhaven gaat terug tot in de middel
eeuwen. Het gehucht kende eertijds zijn eigen
er vierschaar en bezat zelfs het recht om een
et wekelijkse marktdag te houden. Ook stond er
je vroeger een kapel, waar wekelijks een mis werd
an opgedragen door de pastoor van Ouwerkerk.
an I Het tijhaventje was oorspronkelijk post- en
te veerhaven voor de verbinding van Schouwen-
n. Duiveland met het vasteland via Stavenisse en
je Tholen. Deze functie verloor in de negentiende
n- eeuw zijn belangrijkheid door de ingebruikne-
;r- ming van het veer te Zijpe en in 1900 door de
n- toen geopende tramlijn van Steenbergen naar
an Brouwershaven. Daarna was Viane tot na de
lig Tweede Wereldoorlog bestemd als landbouwha-
tie ventje waar meestal een grote bedrijvigheid
ar- heerste gezien het feit dat er destijds twee
rig weegbruggen waren. Veel landbouwproducten,
ve zoals hooi, stro, uien, aardappelen en suiker-
ief bieten, werden via dit haventje per schip naar
de elders vervoerd. Langzamerhand nam het ver-
13