voer van landbouwproducten een andere wen ding waardoor de haven veel aan levendigheid verloor, met uitzondering van mooie zomerse dagen als het getij gunstig was. Dan stroomde een deel van de jeugd van Oosterland, Ouwerkerk en Nieuwerkerk in groten getale richting viane om een duik in het zilte nat te nemen. Voor ongeoefenden was er ondiep water aan de Ouwerkerkse kant van het haven tje. Zodra men dacht de zwemkunst, die werd onderwezen door de ouderen onder hen, mees ter te zijn, werd een proeve van bekwaamheid afgelegd door bij 'hoog water' onder toezicht van een oudere de ingang van het haventje over te zwemmen. Als dit lukte, was men volleerd en was de haven zelf het zwemterrein, waar dan vanaf de 'kaoie' en vanaf de meerpalen de duik- kunst kon worden beoefend. Dit alles voordat er op Schouwen-Duiveland een zwembad werd gesticht en daar officiële zwemdiploma's kon den worden gehaald. Dat de Viane-methode van zwemmen leren een goede was, bleek toen ik kort na de evacuatie in 1953 ongeoefend, maar met mijn Viane-erva- ring, met succes deelnam aan het examen zwemmen in het overdekte zwembad van Alkmaar. Daarmee was ik waarschijnlijk een van de eerste geboren en getogen Schouwen- Duivelanders met een officieel zwemdiploma. Het haventje van Viane in 2014 (foto collectie auteur) De gehavende weegbrug uit 1917 (foto Peter Noordermeer) familie Van de Marei, die in en bij de haven en het havenplateau een scheepssloperij exploi teerde en er ten slotte een scheepvaart museumpje vestigde. In 2013 moest in het kader van de dijkverzwaring ook dit laatste la woonhuis het onderspit delven. :ie Ie De geschiedenis van viane als post-, veer- en landbouwhaven gaat terug tot in de middel eeuwen. Het gehucht kende eertijds zijn eigen er vierschaar en bezat zelfs het recht om een et wekelijkse marktdag te houden. Ook stond er je vroeger een kapel, waar wekelijks een mis werd an opgedragen door de pastoor van Ouwerkerk. an I Het tijhaventje was oorspronkelijk post- en te veerhaven voor de verbinding van Schouwen- n. Duiveland met het vasteland via Stavenisse en je Tholen. Deze functie verloor in de negentiende n- eeuw zijn belangrijkheid door de ingebruikne- ;r- ming van het veer te Zijpe en in 1900 door de n- toen geopende tramlijn van Steenbergen naar an Brouwershaven. Daarna was Viane tot na de lig Tweede Wereldoorlog bestemd als landbouwha- tie ventje waar meestal een grote bedrijvigheid ar- heerste gezien het feit dat er destijds twee rig weegbruggen waren. Veel landbouwproducten, ve zoals hooi, stro, uien, aardappelen en suiker- ief bieten, werden via dit haventje per schip naar de elders vervoerd. Langzamerhand nam het ver- 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2015 | | pagina 15