r. lenen (ruiten het t& denken en venbandente/ flien. [/&luKLMenen in kun emaevinn saeJen daa/i&ji in d&&n met ve/ihcden van u/i&e^en k&men' Een citaat uit een van de werkstukken van groep 8 van De Meerpaal: 'Doordat de politiek in Nederland allemaal maatregelen nam om het milieu te bescher men, werd het steeds moeilijker het beroep van mosselvisser uit te oefenen. Er werd soms verboden om mosselzaad te vissen, of ze mochten niet meer zoveel zaad vissen. Marinus Padmos heeft toen de MZI bedacht (mosselzaadvanginrichting, pn). Er worden dan buizen van 35 meter aan elkaar gemaakt waaraan netten hangen. Hieraan blijft het mosselzaad hangen, en zo kunnen de mossel vissers toch mosselzaad vissen zonder dat ze hun netten over de grond slepen. Er zijn nog meer uitvindingen gedaan, maar niet alle ideeën waren goed. Er mislukt ook weieens wat, maar zo gaat dat vaak met uitvindingen. Marinus heeft ons een hele wijze raad meegegeven: 'Geef nooit op! Houd vol en begin telkens weer opnieuw.' Openbaring 'Zo hebben de kinderen nog nooit over mossels nagedacht. Een mossel is gewoon een mossel, maar nu zien ze wat daar allemaal bij komt kijken en dat er al een hele historie achter zit, legt juf Yolande uit. 'Van de mosselvisserij kom je dan bij de scheepswerf terecht. Daar hebben ze ook gezien wat er allemaal gebeurt. Het was voor mij ook een openbaring. Ik dacht altijd van, ja, een scheepswerf, nou en? Maar als je ziet wat ze daar allemaal doen en hoe oud dat bedrijf al is... De mensen vinden de belangstelling van onze leerlingen ook erg leuk.' Het is uiteindelijk de bedoeling dat de resul taten van de onderwijsprojecten op internet verschijnen op de website 'Mijn Stad en Lande zodat iedereen er kennis van kan nemen. Voor de leerkracht is het ook een nieuwe ervaring. Yolande: 'Je bent met dit soort projecten met meerdere vakken tegelijk bezig, taal, schrijven, geschiedenis, aardrijkskunde enzovoort. Kinderen leren ook dingen zelf uit te zoeken en niet alleen maar kant-en-klare kennis tot zich te nemen. Een van de leerlingen heeft voor een werkstuk over het toerisme zelfs met een drone foto's gemaakt van de jachthaven. Maar we hebben ook stilgestaan bij de laatste veerpont over het Zijpe.' Grenzen verleggen Voor de leerlingen is het project aanleiding tot het maken van ontdekkingsreizen door hun eigen dorp. 'Ze leren nieuwsgierig te zijn,' betoogt Yolande, 'de ene vraag roept de andere op, waar door hun onderwerp soms ineens een andere kant op gaat en ze hun doelen moeten bijstellen en hun grenzen verleggen. Ze leren buiten het boekje te denken en verbanden te zien. Volwassenen in hun omgeving spelen daarop in door met verhalen van vroeger te komen.' Dat blijkt ook uit de aanhef van het werkstuk over het toerisme in Bru: 'Vroeger leefden de mensen in Bruinisse veel geïsoleerder dan nu. Bruinisse was een vissersdorp waar iedereen elkaar kende. Mensen werkten hard en er ging bijna niemand op vakantie. Er kwamen ook nog geen toeristen naar Bruinisse toe. Toen in 1965 de Grevelingendam werd gebouwd veranderde er veel. Men vreesde dat dit het einde zou betekenen voor de visserij. In Bruinisse werd daarom een jachthaven en vakantiepark Aquadelta gebouwd zodat het toerisme geld in het laatje zou brengen.' 'Dat heb ik ze niet verteld, hoor,' zegt Yolande, 'dat hebben ze allemaal zelf uitgezocht!' Jasper maakte een tekening bij het werkstuk over 'Het mosseldorp Bruinisse'

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2017 | | pagina 5