Multireligieus Oosterland Op 1 september 1945 ging ik voor het eerst naar school. Dat was de openbare lagere school aan de Groene Poort in Oosterland. Alle kinderen uit Oosterland en omgeving gingen naar die openbare school want het was de enige school van het dorp. In mijn artikel over meester Kosten in Stad en Lande nr. 143 (juni 2015) omschreef ik de reden van het bestaan van maar één school op dat dorp. Die ene openbare school stond in schril contrast met de vele religieuze stromingen binnen Oosterland. De inwoners, die voor een groot deel tot de rechterflank van de gerefor meerde gezindte behoorden, waren opgedeeld in verschillende richtingen. De hervormden kerkten in de prachtige, van oorsprong rooms- katholieke Sint-Janskerk. Mannen en vrouwen zaten er, tot ver na de Tweede Wereldoorlog, nog gescheiden. De gereformeerden begaven zich op zondag, en sommigen ook nog op doordeweekse dagen, naar diverse locaties. 'Kerkje van Rotte' Aan de Lange Achterweg was het gereformeer de 'Kerkje van Rotte', waarschijnlijk vernoemd naar de bakkersfamilie Rotte, die een aan zienlijk deel van de populatie van dat gods huisje vormde. Verder was er "t Oefeniengetje' aan het Groenendaal, waar de Oud- gereformeerde Gemeente kerkte, en een kerk aan de Sint Joostdijk, waar de Gereformeerde Gemeente samenkwam. Keuze genoeg zou je denken, maar daarbuiten waren er nog gereformeerde groeperingen die huiskamer bijeenkomsten organiseerden omdat zij zich niet thuis voelden bij één van deze gezindten. Speelkwartier De jeugd van Oosterland had allerminst moeite met de vele religieuze stromingen. Nooit viel er door één van ons een onvertogen woord over de kerkelijke of niet-kerkelijke richting van de ander. Wat je wel of niet geloofde hield je voor je en de kerk was iets voor de zondag. In de week ging je samen naar de, neutrale, school en in het 'speelkwartier' speelde je samen op het schoolplein. Diversiteit Sinds mijn lagere schooljaren op Oosterland heb ik het vanzelfsprekend gevonden dat er mensen zijn met verschillende religieuze opvattingen. Na mijn middelbare schooltijd heb ik buiten Zeeland een beroepsopleiding gevolgd en ben ik in de Randstad gaan wonen. Ik kom nog regelmatig op Schouwen-Duiveland en als buitenstaander vind ik het altijd opvallend dat de Oosterlanders er, ondanks hun diversiteit, in geslaagd zijn om een evenwichtige gemeen schap te blijven vormen. Zij stellen zich verantwoordelijk en tolerant ten opzichte van elkaar op. In tegenstelling tot de spanningen in de Nederlandse multiculturele samenleving en elders in de wereld heeft Oosterland ingezien dat eensgezindheid en tolerantie voor het dorp van levensbelang zijn. De Oosterlanders hebben een manier gevonden om dat in de praktijk te brengen. Oosterland is voor mij dan ook het voorbeeld van een goed functionerende multireligieuze gemeenschap. Of borrelt er onder de oppervlakte van deze harmonieuze samenleving onvrede? En ten koste van wat gaat dat dan? Dat is echter voer voor sociologen. De kerk van de Gereformeerde Gemeente aan de Sint Joostdijk (coll. auteur). Dit is deels een verkorte weergave van het artikel 'Oosterland door de ogen van een buitenstaander', dat in 2008 werd opgenomen in het boek 'zevenXzeven' van de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland.

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2017 | | pagina 10