Nadere Reformatie met biografieën van Nadere Reformatoren. Inmiddels is de visie op de Nadere Reformatie ook bekritiseerd. Bekering Anderen, met voorop de historicus Fred van Lieburg, hoogleraar religiegeschiedenis aan de Vrije Universiteit, beschouwen de ontwikkelingen niet anders dan een onderdeel van het proces van confessionalisering. Grote en klinkende resultaten op het terrein van het publieke leven boekten Teellinck en zijn geestverwanten niet. Dat was ook niet hun belangrijkste doel. Het ging hun er in de eerste plaats om de weg van bekering aan te wijzen. Verder om een doorgaande, een nadere reformatie, van alle terreinen van het maatschappelijke en kerkelijke leven waarin niet de mens maar God, Zijn geboden en Zijn Woord centraal zouden staan. Willem Teellinck (1579-1629) In de kerkgeschiedenis is Willem Teellinck de bekendste predikant van Schouwen-Duiveland. Zijn vader was een gezaghebbend bestuurder, die eindigde als lid van de Raad van State. Ook Willem, geboren in Zierikzee, leek voorbestemd voor de Zierikzeese regeringskussens. Daarom ging hij in Leiden rechten studeren. Net zoals de meesten van zijn leeftijdgenoten ging Willem op reis als afsluiting van zijn studie. Het bracht hem onder meer in het Franse Poitiers waar hij in de rechten promoveerde. Daarna stak hij over naar Engeland. Daar, in 1604, vond een ommekeer plaats in zijn leven. Hij kwam in aanraking met Engelse puriteinen en werd getroffen door hun innig geloofsleven. Zijn bekering was radicaal. Willem vond er ook de liefde van zijn leven. Hij trouwde met de Engelse Martha Greendon, afkomstig uit Derby. Samen staken ze de Noordzee over. Willem ging opnieuw studeren, maar nu theologie. In september 1606 werd hij als predikant beroepen in Haamstede en Burgh. Teellinck was een bewogen dominee, die oog had voor de geestelijke noden van zijn gemeenteleden. Vanuit diezelfde benadering stelde hij ook misstanden aan de kaak. Voor het eerst deed Teellinck dat in een vergadering van de Classis Schouwen-Duiveland, het kerkelijk verband van de gemeenten op ons eiland die op 15 maart 1608 in Zierikzee werd gehouden. Vastenavonden, kermissen, volksspelen, ze maakten inbreuk op de normen die in de Bijbel waren vastgelegd. Het ging ook om de inhoud van de toneelspelen die de rederijkers opvoerden. De ontheiliging van de zondag was een ander punt van zorg. In 1613 werd Willem Teellinck predikant in Middelburg. Daar heeft hij de meest productieve tijd doorgebracht. In totaal 130 manuscripten schreef Teellinck waarvan de helft in druk verscheen. Die schrijfarbeid verhinderde niet dat hij een trouw zieken bezoeker was, catechisatie gaf, klaarstond voor zijn gemeenteleden en elke zondag de kansel beklom. Teellinck had daarnaast een actief aandeel in het overige kerkelijke werk. Als geen ander was hij een dader van het geloof. Vooral in zijn geschriften klinkt de stem van Teellinck door, een predikant die vanuit de Bijbel lijnen trok naar de werkelijkheid van toen. Als geen ander legde hij uit dat Gods Woord tot troost en bemoediging is voor velen. Willem Teellinck (Collectie Gemeentearchief Schouwen-Duiveland, TH A 0267).

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2017 | | pagina 5