[\fiet één Im/icj&fo
ummI
Karoh
waarv
5 Egg
Pèemc
Zeefte
Riekei
Koop
GESLOTEN
M. Frankel—Wijzenbeek,
Sociëteit „Concordia".
'Hoewel ik geen vriend van wandelen ben,
zoo lokte mij de avond van gisteren uit, een
straatje rond te gaan. Door de Meelstraat
komende, en daar een verbazend geschreeuw
en gekerm hoorende, vraagde ik aan eenige
menschen, die daar stonden te luisteren, wat
daar gebeurde? Zij antwoorden mij kort af:
't is groote verzoendag. Daaruit merkte ik, dat
de Joden in hunnen tempel vergaderd waren,
en zich met God en menschen verzoenden. Een
zoodanige Godsvereering huldigende, wilde ik
dezelve een oogenblik bijwonen; dan, tot mijne
verwondering ondervond ik, dat deze openbare
Godsdienstoefening, die, even als andere, onder
de bescherming der wet staat, in het geheim
werd uitgeoefend; want niet één fatsoenlijk
burger werd daarbij toegelaten. De deuren
waren gesloten! Dit niet kunnende begrijpen,
besloot ik eens even aan te tikken, doch eerst,
na dit drie maal herhaald te hebben, kwam de
SMERIGE SAMUEL, zoo hij zeide, op last van
den rijken LEVI KIK, opende de deur, en vroeg:
Nha! wie is taar? en na gezien te hebben, dat
ik niet tot de Natie behoorde, zeide hij: Nah!
as julli folk nie binne komme magge waarop
die onbeschofte vlegel, mij, alles behalve
zacht, de deur uitdreef, misschien ook wel uit
wraakzucht, omdat voor ongeveer 1800 jaren
een geheel zoodje van dit gebroed uit den
Jeruzalemschen tempel verjaagd werd, door
HEM, dien wij hooglijk vereeren. Moet dit nu
OPENBARE Godsdienst heeten?'
Gekerm
Vooral het taalgebruik is in deze brief
onthullend. Uit de synagoge, Meelstraat 55,
klinkt 'een verbazend geschreeuw en gekerm'.
Er was blijkbaar iets ergs aan de hand. 'Niet
één fatsoenlijke burger werd daarbij toege
laten'. Betekent dit dat er alleen maar onfat
soenlijke burgers in de synagoge aanwezig
waren? En 'aan te tikken'? Als men drie keer
'aantikt' zal men dit hebben kunnen horen
met al dat 'verbazend geschreeuw en gekerm'?
Toch gaat de deur na drie keer 'tikken' open.
Verbazend. En ook de zaterdagkleding van
Samuel is niet echt z'n 'goeie goed'. Welke
joodse Samuel zal het geweest zijn die de deur
opendeed? Er waren er meer met dezelfde
voornaam. Een vermelding van de achternaam
was hier wel handig geweest. Maar misschien
heeft de briefschrijver bewust de achternaam
niet gebruikt. Hij noemt hem iets verderop 'die
onbeschofte vlegel'.
Wraak
In de laatste zin stelt de schrijver de retorische
vraag of er bij de joodse gemeenschap wel
sprake is van 'openbare godsdienst', want
- en daar komt de theologische wending in
het verhaal - het is misschien 'ook wel uit
wraakzucht, omdat voor ongeveer 1800 jaren
Kr! ii
J. T. K08TENSE—GohmilXs,
Altfemee-nc k e nni n ff tvinff.
lieden Donderdag wegens den
Grooten Verzoendag.
Havenpark 848.
BALLOTAGE op Zondag 17 Sept., 'snarn. 1 uur.
Frankel-Wij zenbeek: '...wegens den Grooten
Verzoendag... Zierikzeesche Nieuwsbode,
12 september 1899.
"S
Hoewel ik g««» vrieod van wandeteo ben too lokte
q de «vond van |Uteren uit, een «treetje rond
;en
len
ran at iTOBu H i -
Door de Matraat t#*»eude, eeu velband ge-
•chreeuw eu gekerm hoorende, vrangJc ik aan een.Re tueo-
«beo. die daar .louden te louteren, wat daar gebeo.def
7.1} antwoorden enn kort af: t is *roote verzoendag.Daaruit
merkte ik, dat de Joden in buoueo tempel vergaderd wa
re» en ikh met God en meoaebeu verzoenden.
Eene zoodanige Godavereeriog huldigende wilde ilt de-
eelve een oogeobhk bewonen; da», tot mijne verwondering
ondervond ik. dat deze openbare Godnhr^toel^Jio;; die,
even ala anJere, onder de bescherming der wet slaat»n
bet geheim werd uitgeoefend want n.et een fatsoenlijk
burger werd daarbij toegelaten. De deuren waren gesloten!
Dit nut kunnende begrijpen besloot ik eens even aan te
tikken, doch eerst, na dit drie maal KerhaaW te hebbel,
kwam de SMERIGS SAMUEL, *00 hg »e«de, oplaat
I van den rifken L K V i KIK. opende de deureo
>nj- i vroeg: Nha.' wr taar en na genen te hebben, dal
aten I ,k out tot de Natie behoorde, acide hg: -V/m/
als folk nie binne komme .nmgge! waa.op die onbeschofte
t ewn i airgel, mi}, alles beUlve ambt, de dear uildrer., mu-
kJmb «ok ««I «kt wraakzucht, omdat voor ongeveer 1800
lÜl i era geheel zoodje vau dit gebroed uit de» Jeruaw-
n k*1 lemacben tempel verdaagd werd door OEM dieo wij
boogeigk ververen.
du nu OPENBARE God/Jienrt koeten
Sept. «MS. C-
'De synagoge van Schurkzee'. Zierikzeesche
Nieuwsbode, 26 september 1849.