[\fiet één Im/icj&fo ummI Karoh waarv 5 Egg Pèemc Zeefte Riekei Koop GESLOTEN M. Frankel—Wijzenbeek, Sociëteit „Concordia". 'Hoewel ik geen vriend van wandelen ben, zoo lokte mij de avond van gisteren uit, een straatje rond te gaan. Door de Meelstraat komende, en daar een verbazend geschreeuw en gekerm hoorende, vraagde ik aan eenige menschen, die daar stonden te luisteren, wat daar gebeurde? Zij antwoorden mij kort af: 't is groote verzoendag. Daaruit merkte ik, dat de Joden in hunnen tempel vergaderd waren, en zich met God en menschen verzoenden. Een zoodanige Godsvereering huldigende, wilde ik dezelve een oogenblik bijwonen; dan, tot mijne verwondering ondervond ik, dat deze openbare Godsdienstoefening, die, even als andere, onder de bescherming der wet staat, in het geheim werd uitgeoefend; want niet één fatsoenlijk burger werd daarbij toegelaten. De deuren waren gesloten! Dit niet kunnende begrijpen, besloot ik eens even aan te tikken, doch eerst, na dit drie maal herhaald te hebben, kwam de SMERIGE SAMUEL, zoo hij zeide, op last van den rijken LEVI KIK, opende de deur, en vroeg: Nha! wie is taar? en na gezien te hebben, dat ik niet tot de Natie behoorde, zeide hij: Nah! as julli folk nie binne komme magge waarop die onbeschofte vlegel, mij, alles behalve zacht, de deur uitdreef, misschien ook wel uit wraakzucht, omdat voor ongeveer 1800 jaren een geheel zoodje van dit gebroed uit den Jeruzalemschen tempel verjaagd werd, door HEM, dien wij hooglijk vereeren. Moet dit nu OPENBARE Godsdienst heeten?' Gekerm Vooral het taalgebruik is in deze brief onthullend. Uit de synagoge, Meelstraat 55, klinkt 'een verbazend geschreeuw en gekerm'. Er was blijkbaar iets ergs aan de hand. 'Niet één fatsoenlijke burger werd daarbij toege laten'. Betekent dit dat er alleen maar onfat soenlijke burgers in de synagoge aanwezig waren? En 'aan te tikken'? Als men drie keer 'aantikt' zal men dit hebben kunnen horen met al dat 'verbazend geschreeuw en gekerm'? Toch gaat de deur na drie keer 'tikken' open. Verbazend. En ook de zaterdagkleding van Samuel is niet echt z'n 'goeie goed'. Welke joodse Samuel zal het geweest zijn die de deur opendeed? Er waren er meer met dezelfde voornaam. Een vermelding van de achternaam was hier wel handig geweest. Maar misschien heeft de briefschrijver bewust de achternaam niet gebruikt. Hij noemt hem iets verderop 'die onbeschofte vlegel'. Wraak In de laatste zin stelt de schrijver de retorische vraag of er bij de joodse gemeenschap wel sprake is van 'openbare godsdienst', want - en daar komt de theologische wending in het verhaal - het is misschien 'ook wel uit wraakzucht, omdat voor ongeveer 1800 jaren Kr! ii J. T. K08TENSE—GohmilXs, Altfemee-nc k e nni n ff tvinff. lieden Donderdag wegens den Grooten Verzoendag. Havenpark 848. BALLOTAGE op Zondag 17 Sept., 'snarn. 1 uur. Frankel-Wij zenbeek: '...wegens den Grooten Verzoendag... Zierikzeesche Nieuwsbode, 12 september 1899. "S Hoewel ik g««» vrieod van wandeteo ben too lokte q de «vond van |Uteren uit, een «treetje rond ;en len ran at iTOBu H i - Door de Matraat t#*»eude, eeu velband ge- •chreeuw eu gekerm hoorende, vrangJc ik aan een.Re tueo- «beo. die daar .louden te louteren, wat daar gebeo.def 7.1} antwoorden enn kort af: t is *roote verzoendag.Daaruit merkte ik, dat de Joden in buoueo tempel vergaderd wa re» en ikh met God en meoaebeu verzoenden. Eene zoodanige Godavereeriog huldigende wilde ilt de- eelve een oogeobhk bewonen; da», tot mijne verwondering ondervond ik. dat deze openbare Godnhr^toel^Jio;; die, even ala anJere, onder de bescherming der wet slaat»n bet geheim werd uitgeoefend want n.et een fatsoenlijk burger werd daarbij toegelaten. De deuren waren gesloten! Dit nut kunnende begrijpen besloot ik eens even aan te tikken, doch eerst, na dit drie maal KerhaaW te hebbel, kwam de SMERIGS SAMUEL, *00 hg »e«de, oplaat I van den rifken L K V i KIK. opende de deureo >nj- i vroeg: Nha.' wr taar en na genen te hebben, dal aten I ,k out tot de Natie behoorde, acide hg: -V/m/ als folk nie binne komme .nmgge! waa.op die onbeschofte t ewn i airgel, mi}, alles beUlve ambt, de dear uildrer., mu- kJmb «ok ««I «kt wraakzucht, omdat voor ongeveer 1800 lÜl i era geheel zoodje vau dit gebroed uit de» Jeruaw- n k*1 lemacben tempel verdaagd werd door OEM dieo wij boogeigk ververen. du nu OPENBARE God/Jienrt koeten Sept. «MS. C- 'De synagoge van Schurkzee'. Zierikzeesche Nieuwsbode, 26 september 1849.

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2017 | | pagina 8