't Geloafje 'Qtav schAapfzav, {fan deA ffcuACi inte^mdeeJ, (rli^ofv utec^ v&o/ttcjacuu 'D& onbt/vifntda pAcJmtn vjOvdtn rrwol (Msfl&ncjMv met tav 1 "t Geloafje', dat was de volksnaam voor het Apostolische Kerkje aan de Molenstraat in Nieuwerkerk dat onlangs gesloopt is. Het stond op de plaats waar in 1757 een schuur van Pieter Weksteen stond, op het grondgebied van de voormalige heerlijkheid Botland. Via een paar smeden kwam de schuur in 1808 in handen van kuipers, eerst Adriaan Verwest en in 1819 de familie Lodewijk. Roeping Ledeboeriaanse Kerk Offerblok Ledenaantal Wim Kesteloo Marinus Lodewijk (1838-1918) trouwde in 1867 met Neeltje Tuijnman (1841-1877). Haar vader, de timmerman Cornelis Tuijnman (1812-1893), scheidde zich in 1842 af van de Nederlands Hervormde Kerk. In 1845 was hij diaken van de Afgescheiden Gemeente, in 1863 werd hij toegelaten bij de broodbreking bij ds. Budding in Goes. In 1873 was hij één van de oprichters van de Katholiek- Apostolische gemeente te Nieuwerkerk. En zo, via zijn schoonouders, raakte Marinus Lodewijk betrokken bij de Apostolische Kerk. Marinus werd trouwens op latere leeftijd weer Nederlands Hervormd. Cornelia Tuijnman, een zus van Neeltje, trouwde in 1879 met een zoon van Jan van der Have, die we straks nog tegenkomen. De Apostolische gemeenten zijn ontstaan in Engeland en Schotland omstreeks 1830; de rijke bankier Henry Drummond raakte erbij betrokken en liet in Londen een grote kerk bouwen. Men geloofde aan een spoedige weder komst van Christus. Naast de belangrijke apostelen kende men oudsten, diakenen, profeten en evangelisten. Twaalf Apostelen werden de wereld in gezonden om die wederkomst voor te bereiden, maar omdat die uitbleef, en door de grote zelfstandigheid der Apostelen, ontstonden er uiteindelijk in Nederland meerdere groeperingen. De oudste groep in Zeeland is de Katholiek Apostolische Kerk die in 1873 in Nieuwerkerk is gesticht. De kerk had onder andere de roeping om, uit naam van Jezus Christus, het leven te verkondigen en niet de dood. In Nieuwerkerk was Jan van der Have de eerste die kennismaakte met het Apostolische geloof. Een mosselschipper uit Bruinisse, Willem Albert van den Berg, kwam in Rotterdam met het geloof in aanraking en bracht het boek Schaduw en Licht van C. Boehm mee naar Van der Have om het met hem te bespreken. Jan van der Have was vóór 1850 uit de Hervormde Kerk getreden en had meegewerkt aan de oprichting van een Ledeboeriaanse Kerk door onder andere zijn schuur voor diensten beschikbaar te stellen. Van der Have werd daar de eerste ouderling en bleef dat tot 1864. Maar ook dat bevredigde hem niet en hij wendde zich naar het Apostolische geloof. Toen de bekende prediker Budding, die een paar kinderen van Van der Have had gedoopt, daarover hoorde, ging hij naar Van der Have en dreigde hem uit de gemeenschap te zetten; waarop Van der Have na veel gepraat het boek van C. Boehm aan Budding gaf die bij hem logeerde. Budding las de hele nacht door, en 's morgens zei hij: 'Geen schrappen, Van der Have, integendeel, blijf op deze weg voortgaan.' In 1870 waren ongeveer 3000 mensen aanwezig bij de begrafenis van Budding; er waren drie bidders: een gereformeerde, een roomse en een joodse, (dr. W. Rookus). Budding hoopte aan het eind van zijn leven dat ooit allen één zouden zijn. ifi Op 26 oktober 1873 werd de Katholiek Apostolische Gemeente in Nieuwerkerk gesticht. Op 5 februari 1874 was de diakenordening van Jan van der Have. W. A. van den Berg, C. J. Bierens en Janna van den Berg-Hoogenboom werden lekenhelpers. In 1875 werd Jan van der Have priester, en in 1878 engel van die kerk. Marinus Lodewijk sloopte zijn gebouw en splitste het perceel. Op 21 april 1876 werd de eerste steen gelegd voor een nieuw gebouw door engel Landsman. Marinus schonk of verkocht de grond aan de Apostolische Gemeente in Den Haag. Op 30 juli 1876 werd het kerkgebouwtje officieel in gebruik genomen, maar het was nog niet ingewijd; dat gebeurde pas in 1884 toen alle schulden waren betaald. Het was een protestante kerk, maar de inrichting en de diensten deden sterk denken aan de Anglicaanse kerk. Er waren 56 zitplaatsen. Corrie Tierie vertelt: 'Er was één dienst met een voorganger, volgens strakke liturgische voorschriften. De onberijmde psalmen werden mooi gezongen met een vrouwelijke voorzanger. Bij de ingang stond een offerblok met drie bussen, voor armen, offers en tienden. Die verwachtte 10 procent van het inkomen was niet altijd even gemakkelijk!' Op 15 oktober 1900 werden de statuten en de oprichtingsakte van de vereniging van de Apostolische Kerk te Nieuwerkerk door 28 personen ondertekend. We zien namen als: Van den Berg, Van der Have, Sies, Nikerk, Heijboer, Ribbens, Stoutjesdijk, enzovoorts. In 1953 zijn er tijdens de Rampnacht twaalf leden overleden, daarna ging het steeds achteruit met het ledenaantal; in 2003 waren er maar een paar over. Gedurende de laatste jaren werd er maar één of twee keer per jaar een kerkdienst gehouden waarbij de meeste mensen van buiten het eiland kwamen. Na het wegvallen van koster Nikerk heeft Huib Kesteloo, die geen lid van de kerk was, tientallen jaren de kachels, lampen, toiletten, kleden enzovoorts onderhouden. De asbesthoudende kit is van de muren geschrapt, de banken zijn verbrand, de relikwieën zijn weggehaald en het gebouwtje met zijn halfsteens dikke muren kon nu gesloopt worden. Meer informatie op: http://communities.zeelandnet.nl/data/kesteloo/ Buitenzijde van het Apostolisch kerkgebouw in Nieuwerkerk (foto collectie auteur).

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2018 | | pagina 9