Teen db btsietbeA/ in 1944 (msel imjuidcïtiey Ohe/uiav d& cutaH)te/iLri^6- Aulzen (Al vl&tci ouena&zet etn riet p^de/ücuul enden iXHxtente/ ^ettejn. Nieuwe sluis Gemaal in de oorlogstijd. Herverkaveling Van spookhuis naar woning droog, hetgeen de bruikbaarheid ervan sterk verbeterde. In 1904 meldden dijkgraaf J.C. van der Have en J. van der Vliet Cz., ontvanger-griffier, dat: bestek en voorwaarden voor het afbreken van het houten gedeelte van de Scheldesluis en het terzelfde plaatse bouwen van een nieuw Steenen Sluiswerk met bijkomende Werken in het Koffiehuis van den Heer M. Beije te Oosterland ter inzage liggen'. In 1905 werd de houten Scheldesluis vervangen door een stenen sluis. Jhr. ir. R.R.L. de Muralt, ingenieur, ontwierp de stenen sluis en aan nemer J. van der Valk bouwde hem. In 1953 werd de sluis gedicht en in 1963 afgebroken. Na dertig jaar vertoonde de schoorsteen van het gemaal zodanige scheuren dat de toenmalige machinist W.P. Rodscheid vervanging nood zakelijk achtte. Aannemersbedrijf Gebr. Capelle te Oosterland metselde een nieuwe uit gele steen opgetrokken schoorsteen. De toen tweeënveertig jaar oude stoommachine begon in 1920 verouderd te raken. De behoefte om op een nieuwe aandrijftechniek over te schakelen deed zich voelen. Dit kon gecombi neerd worden met een verbeterde opvoertech- niek (de centrifugaal pomp) en had als voorde len minder kosten, eenvoudigere bediening en sneller bedrijfsgereed zijn. Tevens werd de water- verplaafsing van het gemaal bijna verdubbeld. In 1921 werd dan ook begonnen met een grondige verbouwing en deels afbraak van het gemaalgebouw. Eerst werd een hulpgemaal geplaatst en in gebruik genomen. De schoor steen werd steen voor steen afgebroken. W.C. en K. de Wit, ingenieurs te Amsterdam, maakten het bestek en berekenden en teken den het bouwplan voor de bouw van een nieuw gemaal. Aannemersbedrijf Gebr. Capelle te Oosterland nam de verbouwing voor zijn rekening. N.V. Motorenfabriek Deutz te Keulen en Amsterdam leverde een ééncilinder statio naire zuiggasmotor met een groot vliegwiel. Voordelen van dit type motor waren een vrij laag brandstofverbruik en gemakkelijke bediening met weglating van de schoorsteen. Het schep rad werd vervangen door een centrifugaal pomp. De verbouwing tot motorpompgemaal werd vastgelegd op een in glas geëtste gedenkplaat in de machinekamer. Deze vermeldde: Waterschap Ooster- en Sir Jansland Verbouwing stoomscheprad in een zuiggas centrifugaal pompgemaal 1921. Onder het bestuur van L.J. van Vessem, Dijkgraaf; JAHanse, H.P. van de Zande en A.S. van Hoeve, Gezworenen en A. van den Houten Jz., Ontvanger-griffier. W.C. en K. de Wit, Ingenieursbureau te Amsterdam. Machinist W.R Rodscheid ging in 1938 met pensioen en werd opgevolgd door C.J. Zoeter Wzn. te Oosterland. In de Tweede Wereldoorlog speelde de schaarste aan brandstof ongetwijfeld een grote rol. Toen de bezetter in 1944 bevel gaf tot inundatie werden de uitwateringssluizen bij vloed opengezet om het polderland onder water te zetten. De gemalen mochten niet meer draaien. Ze werden dichtgemetseld om waterschade aan de machines te voorkomen. Op 23 februari 1944 werd bij hoogwater de Scheldesluis opengezet. Velen moesten evacueren, maar mensen die de infrastructuur intact moesten houden, zoals machinist Zoeter en zijn gezin, moesten terugkeren. Zoeter, zijn vrouw Jo Zoeter-de Bruine en dochter Willy vormden, samen met drie op bevel van de bezetter teruggekeerde boeren gezinnen, hun knechten en de havenmeester en vrouw, een bijzondere geheel op zichzelf aangewezen gemeenschap in dit geïnundeerde gebied rond Viane. Hun taak was de gewassen te verzorgen en het binnenhalen van de oogst op droog gebleven akkers in dit deel van Duiveland. 10 Het gemaal verbouwd tot woonhuis (2016), (foto Jan de Jonge) Tot in december ook hun bevolen werd te vertrekken, omdat de zuidkust van Duiveland te gevaarlijk werd voor bewoning. De geallieerden zouden immers vanuit Tholen invallen kunnen doen. In de rampnacht werden de machinistenwoning en de kolenloods verwoest. Bij de drooglegging bleek de motor zodanig beschadigd dat deze vervangen moest worden door een (Stork Ricardo) dieselmotor. Deze werd in 1954 in gebruik genomen. Machinist Zoeter en zijn gezin woonden tijdelijk in een noodwoning. Door herverkaveling, het graven van nieuwe waterlopen, samenvoeging van waterschappen werd de uitwatering van de Ooster- en Sirjanslandpolder, de Bruinissepolder alsmede die van de Vierbannen van Duiveland totaal anders. Een nieuw elektrisch gemaaleen kleine kilometer verwijderd van het gemaal van Viane, bemaalde voortaan alle Duivelandse polders. Daartoe waren in de Ramperste Dijk en de Oude Dijk kunstwerken gemaakt om verbinding met dit gemaal mogelijk te maken. Machinist Zoeter betrok één van de twee woningen bij het gemaal, in de andere trok waterbouwkundig ambtenaar N. van der Linde. Zo kwam er na 77 jaar een eind aan het gemaal van Viane. Aanvankelijk diende het nu lege gebouw - de motor, pomp en andere installaties waren overgedragen aan Werkspoor N.V en ing. bureau Van Hasselt en De Koning - als opslag van reparatiemateriaal voor de zeedijk. Op enig moment kwamen de opstallen en het gemaalgebouw in particulier bezit van schaapherder J. Ringelberg en diens zoon. Het gemaal en het erf raakten in staat van verwaarlozing en verval, tot agrarisch onder nemer S. Capelle uit Nieuwerkerk het geheel in 2010 kocht van zijn neef. Na langdurig ambtelijk overleg en onderzoek kreeg het pand een woonbestemming. Bronvermelding: - Zeeuws Archief, 3354 Ooster- en Sirjanslandpolder (1612-1958) F. Cossee-de Wijs, L.J.Moerland, H. Uil, Gebundelde inventaris van de archieven van het waterschap Schouwen-Duiveland (Deel I) - SAZ. Archief Polder Ooster- en Sirjansland APOS) inv. Nrs. 108,109. - Tussen Afsluitdammen en Deltadijken, Noord Zeeland, M.H. Wilderom 1964 - Geschiedenis van de techniek in Nederland. De wording van een moderne samenleving 1800-1890, Deel IV, 1993 H.W. Lintsen, pag. 145, 146, 147. - Waterschap Ooster- en Sirjansland Bestek en Voorwaarden bouw Steenen Sluiswerk, 1904. Ter inzage gekregen van dhr. S. Capelle, Nieuwerkerk. - De Nederlandse Gemalen Stichting - Database Molens. Verdwenen molens in Nederland. - Z.N. 17 oktober 1957, 17 januari 1961, 24 februari 1995 - Middelburgsche Courant 2 oktober 1879 - Mensen in een waard vol wind en water. De geschiedenis van de waterhuishouding in de Krimpenerwaard, onder redactie van G.P. van de Ven, 2004; pagina 110, 111. - PZC 28 juli 2010 - Stad&Lande nr. 148 maart 2017) pagina 10 en 11. - Mededelingen van dhr. J. van de Marei - Van Spaanse Zee en Keulse Putten, A.S. Flikweert, 2017; pagina 34, 35 en 384. 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2018 | | pagina 6