- 5 - et verwacht dat notenkrakers op Schouwen tot nestelen en "broeden zullen oen. Zij zullen tijdig terug trekken haar hun noordelijke "broedgebieden. 'Cht iemand in deze omgeving na 1 april nog notenkrakers waarnemen, dan .arvan gaarne bericht aan de redacteur van "Sterna" Een zeer bijzondere overwinteraar was een "grijze roodkuifkardinaal" e regelmatig t'e Renesse en omgeving werd gezien. Deze kennelijk uit een oli^re ontvluchte, uitheemse vogel paste zich goed aan aan de klimatolo- ische omstandigheden van deze betrekkelijk zachte winter op Schouwen-Dui- eland. DE DOOD OF DE V/EG Di-t is een zin, die we jammer genoeg iedere dag in de krant lezen. Nu gaat het in dit stukje niet over mensen die het leven lieten in het verkeer, maar over de verkeersslachtoffers onder de vogels op Schouwen- Duiveland van 1 mei 1967 tot en met 30 april 1968. Ik heb de vogeis geteld die ik dood aantrof als gewoon weggebruiker, dus niet als zoeker naar dode vogel3. Op de 70Ó0 km die ik op Schouwen- Duivelands dreven gereden heb, telde ik er 123. Dat is dus ongeveer 1 op de 57 km en dat is dari nog al wat! Doordat ik nog al eens een dode vogel langs de weg zag, ben ik op dit nader onderzoek uitgegaan. De aantallen per maand gevonden, waren: mei 1967 9 st. september 8 stuks januari 1968 16 stuks juni 17 oktober 4 februari 4 juli 26 november 5 maart 7 augustus 13 december 2 april 12 Gerangschikt naar aantal per soort: kokmeeuwen 65 ex. wilde eenden 7 ex. waterhoentjes 2 ex. scholeksters 20 ex. tureluurs 5 ex. grutto 1 ex. duiven 9 ex. kieviten 3 ex. kramsvogel 1 ex. meerkoeten 7 ex. patrijzen 2 ex. gele kwikst. 1 ex. Kleinere vogels zijn niet meegeteld, omdat ze moeilijk te herkennen en te vinden zijn. Op welke wegvakken werden de meeste dode vogels gevonden? a. Prov.weg Haamstede - Serooskerke (5 km) 10 ex. "b-, Prov.weg Renesse - Serooskerke (5 km) 12 ex. c. Prov.weg Serooskerke - Zierikzee (8 km) 34 ex. d. Delingsdijk Brouwershaven - Serooskerke (6 km) 13 ex. e. de Zeelandbrug (5 km) 16 ex. De rest werd aangetroffen op de overige wegen op-het eiland. Hoe kunnen nu zoveel vogels slachtoffer van het verkeer worden? Door het navragen bij verschillende weggebruikers, die veel op de weg zijn en uit mijn eigen ervaringen ben ik tot de volgende opmerkingen en conclu sies gekomen: a. De kleur van de auto is van invloed. Fel rood of blauw of andere op vallende kleur geeft minder dode vogels dan donkere en groenachtige (de laatste steken te weinig af tegen wegbeplanting en gras), terwijl wit te weinig contrast heeft bij nevel en mist. Dit wordt nog gesterkt door een onderzoek in Amerika naar de invloed van autokleuren op ver- keersongevallen. Het resultaat was hetzelfde. bB ij veel verkeer meer kans. op doden, zie de maand juli (vakanties) en het drukke wegvak Serooskerke - Zierikzee. c. Rijden met hoge snelheid geeft de vogels minder kans om te ontsnappen. d. Invloed van het weer. Bij mist en regen meer doden, vooral door erg licht of erg donker gekleurde auto's. e. Meer doden in de buurt van vogelbroedplaatsen (wegvak Serooskerke- Zierikzee). f. Invloed van de vorm van het voertuig (hoge vrachtwagens, auto's met caravans - de laatste dan meestal nog wit). g. Het "richtvermogen" en het reactievermogen van de vogel (de kokmeeuw! h. Het weg werpen van etensresten en soms volle etenszakken op de weg. Het schijnt, dat .als men met vakantie gaat en brood meeneemt, er onder weg geen tijd is om het op te eten!) (Zie c - snelheid!) i. Dode vogels op de weg worden wel geconsumeerd door levende met als gevolg, dat ook deze dood worden gereden. Ik hoop dat allen die dit lezen en deelnemen aan het verkeer, ook

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 1969 | | pagina 5