Deze uitwijkplaats, deze vlucht- en rustplaats, vcor de
mens onontbeerlijk, ja zelfs broodnodig. Het komt volkomen
tegemoet aan de verlangens van velen, die de stroom van
het moderne verkeer even uit hun gedachten en gezichtsveld
willen bannen.
Elders geeft men miljoenen uit om iets dergelijks te kunnen
creëren. Er is al zo weinig voor nodig, dit bes tot een
soort park te degraderen. En dit gebeurt onherroepelijk als
men door ingrepen van buitenaf de evenwichtstoestand, die
het bos in dit stadium heeft bereikt, verstoort.
De Natuur-en Vogel.acht is van mening, dat weg en parkeer
terrein daar niet moeten komen.Zij ziet er de noodzaak niet
van in, dat strandcntsluiting hier perse op deze manier
moet worden toegepast. De vakantie-top duurt 10 weken! Laat
men voor die periode een vorm van openbaar vervoer uitden
ken, waarbij het publiek over het strand, cf over water kan
worden vervoerd naar de begeerde plaatsen.
Deze "lijndienst" zal heel wat goedkoper zijn dan het aan
leggen van een auto ;sg en het duinbos kan daarmee intact
blijven.
Dit ingezonden stuk, dat door diverse kranten geheel
of gedeeltelijk is opgenomen, hoeft oen stroom van "behou
dende" roaktics opgeleverd. Haast de honderden brieven cn
briefkaarten,voornamelijk uit Zeelanc', maar ook uit de rest
van Nederland en uit het buitenland, zijn er duizenden hand
tekeningen op lijsten verzameld. Al deze reakties zijn met
het bezwaarschrift naar de Provinciale Staten van Zeeland
gezonden.
Bij deze wil dc Natuur - en Vogelwacht allen danken,
dio zich geheel spontaan voor deze aktie hebben ingezet,
in de hoop dat de overheid rekening houdt met de stem van
u, belanghebbenden.
Hot bestuur.
-
DE VTSDIEVEF DER JEVERSIHLaAG
Naar aanleiding van het artikel onder deze kop in "Sterna"
4/71 pag. 785 betreffende dc schrikbarende sterfte van jon
ge visdieven in at Weversinlaag, heeft de redaktie een re-
aktie ontvangen van de biologisch student P. de Koning,'wo
nende te Utrecht, Willem Schuylcnburglaan lj8. Wij hopen dat
hij enig licht in deze duistere zaak zal kunnen brengen.
20/72