belangrijk gezien, omdat er in de toekomst mogelijkheden zijn voor een intensieve landrekreatic naast een intensieve wat-' terrekreatie (Schelplioekhaven) De Schelphoek is als winst bij de herverkaveling verkregen; samen met erf- en wegbeplantingen werd het opgenomen in het landschapsplan. Met veel kosten en moeite, onder deskundige leiding, is het gegroeid tct een aantrekkelijk natuur en re- kreatiegebied Dit bleek immers uit de voorgaande hoofdstukken; 1. Water, plankton en waterfauna van bijzondere kwaliteit. De Schelphoek als openluchtlaboratcriun van stilstaand zout water. 3. Broedgebied van toenemende belangrijkheid. 4» Pleisterplaats tijdens vogeltrek voor zangvogels. 5. OverwinteriTlgoi.- .bied voor watervogels. 6. Rekreatiegebied met afwisseling; bos,grasland,kreekoevers. Het gebied moet nu verder uit kunnen groeien en mag niet aangetast /orden Over de suggesties omtrent de wederlegging kan ik kort zijn. Een weg ten zuiden van do kreken over de ringdijk is bijna even ingrijpend en dus ongewenst. Laat de weg ten noorden van het Schelphcekgebied passeren, jkt dan pen met de Provinciale weg Serooskerke-Haamsteeedat stoort ook minder in het landschap (traject V W) Waar de wegen splitsen zal viaductbouw onvermijdelijk zijn. Wellicht is een viaduct voor de smallere Provinciale weg minder kolossaal. Of waarom geen onderdoorgang? ¥anaf dit punt tot de damaanzet zou de weg evenwijdig moe ten lopen met de nieuwe randweg om Haamstede en Burgh. Com binatie met die weg zou ook onderzocht moeten worden. We zien in dit verband met spanning uit naar do in september 1972 aangekondigde ncta van het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland over de verkeersstructuur van de Schcuw- se Westhoek WD ZU1T GEEN WEGENBOUWERS. WD VRAGEN; Leg de weg zo, gespaard blijft. dat "DE S C H E L H 0 E K" Frans Beekman. 35

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 1973 | | pagina 37