krrictsrm egi raatMpecf&icafcrs Inleiding De meeste leden van de Natuur- en Vogelwacht weten van het bestaan van de Jeugd Natuur- en Vogelwacht (JNVW) af. Velen weten dat we eens in de maand met gemiddeld 60 kinderen op pad gaan in de natuur die Schouwen-Duiveland rijk is. Hoe het bij zo'n excursie toegaat is denk ik bij de meesten weinig be kend. Op stap gaan met een groep kinderen is iets heel anders dan op stap gaan met een groep volwassenen. Kinderen willen de natuur zelf ontdekken door er in bezig te zijn met allerlei onderzoekjes De leiding van de JNVW (8 man/vrouw) begeleidt ze daarbijDat gebeurt in groepjes van niet meer dan 10 kinderen per begeleider(ster) In de 5 jaar dat we op deze manier werken zijn we vele veldwerkmateria len en de daarbij behorende stencils rijker geworden. Onlangs kregen we van het Anjerfonds Zeeland een subsidie voor de uitbreiding van deze materialen De in deze jaren opgedane ervaring heeft ons in maart 1985 doen beslui ten de basisscholen van Zierikzee te benaderen met een excursieaanbod in de direkte omgeving van Zierikzee. Alle excursieplaatsen kunnen snel te voet (onderbouw) of per fiets (bo venbouw) bereikt worden. Hierop werd enthousiast gereageerd, wat tot resultaat had dat we tot de zomervakantie 45 excursies voor de Zierikzeese basisscholen hebben ver zorgd De groep die dit mogelijk heeft gemaakt bestaat uit een gedeelte van de leiding, aangevuld met 15 moeders en 1 vader, die de cursus voor school- natuurgids (verzorgd door de JNVW i.s.m. het I.V.N.) gevolgd hebben. Ze zijn als vrijwilligers de hele schoolperiode druk in de weer geweest met de voorbereiding en uitvoering van deze excursies. Voor deze excur sies rekenen we op 1 begeleider(ster) per 5 kinderen. Waarom zijn mensen bereid vrijwillig zoveel tijd te stoppen in natuur- educatie. Welk doel hebben ze daarbij voor ogen en met welke dingen moeten ze rekening houden als ze met kinderen werken. Daarover meer. Natuureducatie betekent letterlijk natuur-opvoeding Volwassenen voeden kinderen op met een bepaald doel Natuuropvoeding beoogt ook een doelDit doel kan heel algemeen (meest al einddoel) of heel konkreet (tussendoel) omschreven zijn. Het doel is ook afhankelijk van de visie van degene die met de opvoe ding belast is.

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 1986 | | pagina 17