In het kort iets over de drie ontwikkelingsfasen waar we met schoolkin
deren mee te maken hebben. Deze drie fasen lopen natuurlijk vloeiend in
elkaar over en de één bereikt een fase wat eerder of later dan een ander.
6-8 jaar.
Kinderen leren op deze leeftijd vooral door het konkreet bezig zijn met
de dingen. M.b.t. het natuuronderwijs is dit van beiang. Er kan ze nog
zoveel over de natuur verteld worden, het beleven is voor hen van wezen
lijk belang. Voelen, ruiken en zien is voor hen de aangewezen methode.
Wat we ons verder moeten realiseren is dat ze de natuur niet als een
totaal ervaren. Ze kunnen een landschap niet overzien, ze springen bij
wijze van spreken van grasspriet naar grasspriet.
De naam van planten en dieren is van ondergeschikt belang. Wat natuur
lijk niet wil zeggen dat de dingen geen naam gegeven mag worden.
8-11 jaar.
Op deze leeftijd hebben ze grote belangstelling voor details.
Verschillen en overeenkomsten tussen planten en dieren kunnen nu ter
sprake komen
Ze zijn erg leergierig; dit biedt de mogelijkheid namen en feiten te
leren, die nodig zijn voor een verdere opbouw van een inzicht in het
geheel
11 jaar en ouder.
Hun groeiende overzicht op het geheel vraagt om het leggen van allerlei
relaties tussen planten en dieren en hun omgeving (het milieu)Kring
lopen kunnen nu ter sprake komen.
Er kan geleerd worden zelf bronnenmateriaal te raadplegen om achter be
paalde antwoorden te komen. Dit komt vooral doordat ze op deze leeftijd
in toenemende mate in staat zijn abstrakt in begrippen) te denken.
Ze kunnen zelf eenvoudige onderzoekjes doen.
De middelen die ons ter beschikking staan voor het bereiken van deze
doelen zijn legio.
Het excursie-aanbod waaruit de scholen kunnen kiezen is:
Het kabouterpad - voor kleuters.
Bodemdiertjes - le en 2e klassers (nu groep 3 en 4)
Bomen rond de school - 2e klassers (groep 4)
Slootjesexcursie - klas 3 en 4 (groep 5 en 6)
Vogels in de inlagen - klas 3 en 4 (groep 5 en 6)
Kunstmatige rotskusten - klas 4 (groep 6)
Schoronderzoek - klas 5 (groep 7)
In geuren en kleuren (kruidentuin) - klas 5 en 6 (groep 7 en 8)
Dijken, linten in het landschap - klas 5 en 6 (groep 7 en 8)
Als voorbeeld van zo'n lesbrief is ter illustratie een gedeelte van
"Vogels in de inlagen" bijgevoegd (zonder de achtergrondinformatie voor
de leerkracht)