Planologische zaken Verslag van planologische en andere procedurele aangelegenheden op Goeree-Overflakkee; 3e kwartaal 1986, le kwartaal 1987. De aktiviteiten op het gebied van de planologie en ruimtelijke ordening lijken veel op een vervolgver haal. Zo bent u reeds enige tijd op de hoogte van de procedure rond het kampeerterrein de Groene Weide en de Val. Voor de Val is de procedure afgelopen, zij het dat er mogelijk toch enige hoop bestaat, dat het plan niet doorgaat. Voor de Groene Weide werd in oktober weer een procedure gestart. De verwachting is, dat in maart de Raad van State uitspraak zal doen over de eer ste twee bezwaarprocedures. Mogelijk dat dan ook de vervolgprocedures, bij een voor ons gunstige beslissing, snel beëindigd kunnen worden. Magdalenakreek De aanleg van de omleiding van Rijksweg 59, tus sen Achthuizen en Oude Tonge, werpt nu reeds haar schaduw vooruit. Het bestek van de zandli- chamen voor dit wegvak gaf ons aanleiding om bezwaar te maken tegen de aanleg van een geheel verzonken duiker, welke de Magdalenakreek, ter weerszijde van de weg met elkaar zou moeten ver binden. Gelet op de waarde van deze kreek voor o.a. watervogels hebben wij gepleit voor een „doorwaadbare" duiker/tunnel voor watervogels. Gelukkig kon het gemeentebestuur van Oostflak- kee zich in deze wijziging vinden en hebben we in middels de toezegging dat ons bezwaarschrift zal worden gehonoreerd. Ook een klein streepje op een grote kaart kan ge volgen hebben. Attent zijn blijft geboden! Recreatiespoorlijn Kabbelaarsbank-De Punt v.v. De Stichting Rijdend Trammuseum (RTM) te Hel- levoetsluis, heeft een verzoek bij de Gemeente Goedereede ingediend om een spoorlijn te mogen aanleggen en exploiteren voor toeristisch vervoer tussen De Punt en de Kabbelaarsbank. Begin- en eindpunt van deze lijn ligt op de Punt, waarbij de spoorlijn vlak langs de, in natuurbouw, aangeleg de duinmeertjes komt te lopen. Gelet op de inten tie van natuurbouw leek dit ons geen gelukkig plan, zodat we hiertegen bezwaar aangetekend hebben. De Gemeente Goedereede heeft dit be zwaar ongegrond verklaard, zodat we ons tot de Raad van State hebben gewend. Inmiddels is in overleg met de RTM en de RIJP bekeken in hoe verre een ander tracé mogelijk zou kunnen zijn. l.v.m. waterstaatkundige aspecten blijkt dit helaas niet mogelijk. Aangezien de Punt een recreatieve bestemming heeft, achten wij de kans op honore ring van ons bezwaar bij de RvS niet erg groot. We hebben dan ook besloten dit bezwaar weer in te trekken. Overleg met de RTM, die overigens zeer welwillend is, moet thans leiden tot een zo gering mogelijk nadelig effect. Vliegveldje Een modelvliegclub van Schouwen-Duiveland heeft bij de Gemeente Dirksland het verzoek inge diend om een terrein langs de Kraayenissedijk te Melissant te mogen gebruiken als vliegveld voor het opstijgen en landen van modelvliegtuigjes. De aanvraag was voor ons dermate onduidelijk, o.a. t.a.v. geluidhinder, gebruikstijden, dat wij hierte gen bezwaar hebben ingediend, ten einde eerst op de gestelde vragen meer duidelijkheid te verkrij gen. Het leek ons bovendien noodzakelijk een der gelijk gebruik aan strenge milieu- en veiligheids voorwaarden te verbinden, hoewel wij een derge lijke activiteit in een rustig polderlandschap eigen lijk in het geheel niet aanvaardbaar vinden. Nota Zoommeer T.a.v. een verzoetingsprocedure en een te handha ven waterpeil is er, door het Bestuurlijk Overleg Krammer-Volkerak, een nota Waterbeheer Kram mer-Volkerak opgesteld. Het deltaoverleg (van na- tuurinstellingen) heeft een uitvoerig commentaar geschreven op deze nota. Dit commentaar hebben wij mede onderschreven. Inmiddels is er door dat bestuurlijk overleg een nota Beleidsplan voor het Krammer-Volkerak uitgebracht waarin de toekom stige inrichting en het beheer van dit gebied wordt voorgesteld. Het zal duidelijk zijn dat ook dit plan de nodige aandacht van ons en van het Deltaover leg zal krijgen. Jos Hendriks, coördinator planologie en procedu rele zaken. 18

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 1987 | | pagina 20