Planologische zaken
Verslag van planologische en andere procedurele aangelegenheden op Goeree-Overflakkee; 3e kwartaal
1986, le kwartaal 1987.
De aktiviteiten op het gebied van de planologie en
ruimtelijke ordening lijken veel op een vervolgver
haal. Zo bent u reeds enige tijd op de hoogte van
de procedure rond het kampeerterrein de Groene
Weide en de Val.
Voor de Val is de procedure afgelopen, zij het dat
er mogelijk toch enige hoop bestaat, dat het plan
niet doorgaat.
Voor de Groene Weide werd in oktober weer een
procedure gestart. De verwachting is, dat in maart
de Raad van State uitspraak zal doen over de eer
ste twee bezwaarprocedures. Mogelijk dat dan ook
de vervolgprocedures, bij een voor ons gunstige
beslissing, snel beëindigd kunnen worden.
Magdalenakreek
De aanleg van de omleiding van Rijksweg 59, tus
sen Achthuizen en Oude Tonge, werpt nu reeds
haar schaduw vooruit. Het bestek van de zandli-
chamen voor dit wegvak gaf ons aanleiding om
bezwaar te maken tegen de aanleg van een geheel
verzonken duiker, welke de Magdalenakreek, ter
weerszijde van de weg met elkaar zou moeten ver
binden. Gelet op de waarde van deze kreek voor
o.a. watervogels hebben wij gepleit voor een
„doorwaadbare" duiker/tunnel voor watervogels.
Gelukkig kon het gemeentebestuur van Oostflak-
kee zich in deze wijziging vinden en hebben we in
middels de toezegging dat ons bezwaarschrift zal
worden gehonoreerd.
Ook een klein streepje op een grote kaart kan ge
volgen hebben. Attent zijn blijft geboden!
Recreatiespoorlijn Kabbelaarsbank-De Punt v.v.
De Stichting Rijdend Trammuseum (RTM) te Hel-
levoetsluis, heeft een verzoek bij de Gemeente
Goedereede ingediend om een spoorlijn te mogen
aanleggen en exploiteren voor toeristisch vervoer
tussen De Punt en de Kabbelaarsbank. Begin- en
eindpunt van deze lijn ligt op de Punt, waarbij de
spoorlijn vlak langs de, in natuurbouw, aangeleg
de duinmeertjes komt te lopen. Gelet op de inten
tie van natuurbouw leek dit ons geen gelukkig
plan, zodat we hiertegen bezwaar aangetekend
hebben. De Gemeente Goedereede heeft dit be
zwaar ongegrond verklaard, zodat we ons tot de
Raad van State hebben gewend. Inmiddels is in
overleg met de RTM en de RIJP bekeken in hoe
verre een ander tracé mogelijk zou kunnen zijn.
l.v.m. waterstaatkundige aspecten blijkt dit helaas
niet mogelijk. Aangezien de Punt een recreatieve
bestemming heeft, achten wij de kans op honore
ring van ons bezwaar bij de RvS niet erg groot. We
hebben dan ook besloten dit bezwaar weer in te
trekken. Overleg met de RTM, die overigens zeer
welwillend is, moet thans leiden tot een zo gering
mogelijk nadelig effect.
Vliegveldje
Een modelvliegclub van Schouwen-Duiveland
heeft bij de Gemeente Dirksland het verzoek inge
diend om een terrein langs de Kraayenissedijk te
Melissant te mogen gebruiken als vliegveld voor
het opstijgen en landen van modelvliegtuigjes. De
aanvraag was voor ons dermate onduidelijk, o.a.
t.a.v. geluidhinder, gebruikstijden, dat wij hierte
gen bezwaar hebben ingediend, ten einde eerst op
de gestelde vragen meer duidelijkheid te verkrij
gen. Het leek ons bovendien noodzakelijk een der
gelijk gebruik aan strenge milieu- en veiligheids
voorwaarden te verbinden, hoewel wij een derge
lijke activiteit in een rustig polderlandschap eigen
lijk in het geheel niet aanvaardbaar vinden.
Nota Zoommeer
T.a.v. een verzoetingsprocedure en een te handha
ven waterpeil is er, door het Bestuurlijk Overleg
Krammer-Volkerak, een nota Waterbeheer Kram
mer-Volkerak opgesteld. Het deltaoverleg (van na-
tuurinstellingen) heeft een uitvoerig commentaar
geschreven op deze nota. Dit commentaar hebben
wij mede onderschreven. Inmiddels is er door dat
bestuurlijk overleg een nota Beleidsplan voor het
Krammer-Volkerak uitgebracht waarin de toekom
stige inrichting en het beheer van dit gebied wordt
voorgesteld. Het zal duidelijk zijn dat ook dit plan
de nodige aandacht van ons en van het Deltaover
leg zal krijgen.
Jos Hendriks, coördinator planologie en procedu
rele zaken.
18