standigheden lukt het wel om wat te horen. Zo wandelde ik met een neef door de duinen op Ame land, toen hij vertelde dat er vlakbij een Winterko ninkje zat te zingen. Ik heb toen mijn gehoorappa raat zo hard mogelijk gezet en m'n oor naar de kant van het geluid gedraaid. Toen kon ik het ook horen, prachtig was dat! Heb jij van deze handicap misschien last bij hel fotograferen? Nee. Misschien dat ik sommige gebeurtenissen of vogels niet zo vlug in de gaten heb als anderen die daar door zang of geluid opmerkzaam op worden gemaakt. Aan de andere kant, omdat ik heel in tensief kijk, zie ik aan de gedragingen van andere vogels vaak wat er aan de hand moet zijn. Hoe ga je te werk bij het fotograferen? Op Schouwen werk ik meestal op twee verschillen de manieren. Allereerst heb ik een uitneembare schuilhut van stevige houten delen, die je met bedsluitingen in elkaar kunt haken. Dit zware ge val werd dan door mijn vader naar een vaste stek bij de Geule (één van de kreken nabij Oosterland) gebracht. Een prachtig plekje in het weiland aan de rand van de kreek, waar ik al heel veel vogels (steltlopers, watervogels enz.) heb kunnen fotogra feren. Wanneer er vee in de wei loopt mag ik dat van de eigenaar in een ander perceel zetten, omdat ze anders tegen de hut gaan schuren. Zelf heb ik het ook wel eens op een lopen moeten zetten om aan een stel stieren te ontkomen, dus ik hou ze lie ver uit de buurt. Naar andere gebieden (b.v. Dijkwater, Flaauwers Inlagen) ga ik meestal op de fiets met een fietskar daarachter, waar mijn fotoapparatuur en een schuiltent in zit. Die tent gebruik ik eigenlijk niet zo vaak. Als ik wat zie of wat verwacht te zien, parkeer ik de fietskar langs de kant van de weg en ga met m'n apparatuur statief voorzichtig de dijk op of het veld in. Die foto van die Kleine Zwa nen bijvoorbeeld (zie elders in dit nummer) heb ik in de buurt van Oosterland gemaakt. Vanaf de weg zag ik ze zitten, heb zo onopvallend mijn spul len gepakt en ben voetje voor voetje naderbij geslopen. Het is altijd heel spannend om dichtbij vogels te kunnen komen zonder dat ze voor je wegvliegen. Je moet daar wel veel geduld voor hebben want de vogels moeten aan je aanwezig heid kunnen wennen en zien dat jij geen bedrei ging voor ze inhoudt. Bij ai de foto's die we van je hebben, zien we geen enkele foto van vogels op of bij hun nest, hoe sta jij tegenover nestfotografie? Daar ben ik helmaal tegen. Wanneer je een schuil tent in de buurt van een nest plaatst bestaat er al tijd kans op verstoring van het broedsel of preda- tie van de jongen. Sinds 1983 ben ik trouwens lid van het Natuurfotografengilde (NFG), waarvan één van de coderegels is dat de leden geen nest foto's maken. Wat dat betreft is er dus het een en ander veran derd sinds Vijverberg. Wat was voor jou de aanlei ding om je bij het NFG aan te sluiten? Zonder hard werken en veel vrije tijd in je hobby te steken maak je ook geen vorderingen in de na tuurfotografie en blijf je bevroren op een bepaald nivo. Hulp van anderen in de vorm van het uitwis selen van ervaring, ideeën en tips kunnen je weer een stapje verder helpen. Het lijkt mij dat je inderdaad steeds betere foto's gaat maken. Die Velduil uit de vorige Sterna was prachtig en met de Veldleeuweriken die in dit nummer staan, heb je zelfs een eerste prijs in de wacht gesleept bij de Vogeljaar-fotoparade. Een belangrijk criterium dat ze daar bij de selectie hanteren is, dat de foto, naast esthetische kwalitei ten ook iets over het gedrag van de vogel te vertel len moet hebben. Hoe is deze foto precies tot stand gekomen? Nou, je moet af en toe een flinke dosis geluk heb ben. Deze foto heb ik vanuit de hut bij de Geule gemaakt, waar ik eigenlijk nooit Veldleeuweriken zie. Plotseling zaten ze daar vlakbij mijn hut en ze bleven lang genoeg om gefotografeerd te worden. Waarbij je dan wel op het juiste moment moet af drukken. Van het door mij ontwikkelde negatief maak ik een uitsnede die een goede compositie heeft en waar de vogels in hun geheel op staan, wat ik erg belangrijk vindt. Het is dikwijls interessant om meerdere vogels op een foto te hebben omdat daar een soort spanning tussen ontstaat. Technisch is dat vaak lastig omdat je bij een vogel die iets verder weg zit al vlug in de problemen komt vanwege de geringe scherptediep te van grote teleobjectieven. Tot slot, wat maakt het voor jou de moeite waard om zoveel tijd en geld, want het is ongetwijfeld een dure hobby, in het fotograferen van vogels te stoppen? Het zijn vooral de mooie ervaringen in de schuil hut en de spanning van het dichtbij de vogels te kunnen komen, waarbij je door te fotograferen de ze beelden vasthoudt. Dit lukt overigens lang niet altijd. Zo zat ik begin februari in een weiland bij

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 1989 | | pagina 4