mmwmm
Mïmm
ï*-c-
Toekomstig? reservaat aan de Stelleweg. Foto: Krijn Tanis.
Het is niet eenvoudig om daar weer verandering
in te brengen. De regen die er valt, verdwijnt voor
een groot deel rechtstreeks in de goed doorlatende
zandbodem. Slechts een klein deel van het regen
water stroomt via sloten af naar de polders. Door
het aanbrengen van stuwtjes kan het water enigs
zins worden opgehouden. Om naar de situatie van
vroeger terug te gaan, moet de oplossing echter
worden gezocht bij het stoppen van de waterwin
ning en hogere polderpeilen om het zandwallenge-
bied heen.
Voor de kwaliteit van het water is het van belang
dat mogelijke bronnen van verontreiniging worden
weggenomen. Door het gebied heen bevinden zich
een aantal overstorten van rioleringen en ten wes
ten van de Westduinen ontbreekt de riolering zelfs.
Het aanleggen van riolering en de overstortproble-
matiek valt echter buiten het kader van de landin
richting, maar is een zorg voor de gemeente Goe
dereede.
Ontsluiting
Hoewel het onderwerp ontsluiting in eerste in
stantie niet alles met de natuur te maken heeft, is
het toch een belangrijk onderwerp. De mate van
ontsluiting van een gebied kan grote consequenties
hebben voor de natuur (verstoring, barrièrewer
king) en de beleving van zo'n gebied.
Door de Landinrichtingsdienst is het afgelopen
jaar een „Wegennota" opgesteld. Aan de hand van
onderzoek (tellingen) is de bestaande situatie geïn
ventariseerd. Hieruit kwam naar voren dat vooral
in het zandwallengebied een aantal wegen in de zo
merperiode zwaar is overbelast. De oplossingen
die voor de hand liggen zijn: het aanleggen van
nieuwe wegen, het verbreden van bestaande en het
aanleggen van fiets- en wandelpaden. Eén van de
conclusies van het rapport was echter dat verbre
ding van wegen in het gebied door de aanwezige
bebouwing niet goed mogelijk is, evenals de aan
leg van fietspaden naast de bestaande wegen. Een
andere conclusie was dat het aantal ongevallen be
trekkelijk laag is, juist door de smalle wegen en de
vaak onoverzichtelijke situaties, op grond van het
bovenstaande zijn door de Landinrichtingsdienst
een aantal mogelijkheden voor verbetering aange
geven. Deze mogelijkheden liggen meestal in de
sfeer van inrichtingsmaatregelen, zoals zoveel mo
gelijk verbreden en de aanleg van nieuwe fietspa
den waar mogelijk.
Als natuurbescherming hebben wij ons verzet
tegen het uitwerken van alleen maar inrich
tingsmaatregelen. Wij hebben gevraagd om te be
zien in hoeverre met beheersmaatregelen verbete
ringen zijn te creëren. Je kunt hierbij denken aan
het geleiden van het verkeer, zodat bijvoorbeeld in
de zomerperiode het (auto)verkeer van de recratie-
14