te Burgh-Haamstede. De tentoonstelling van de in gezonden kunstwerken van mailartiesten uit 29 landen bood mede een kritische kijk op hoe de we reld omgaat met vogels. Daarbij waren veel inzen dingen die te maken hadden met de olievervuiling van de zee en olieslachtoffers. Voor het project konden ook tapes worden ingezonden. Van die in gezonden cassettes werd een compilatie samenge steld waarop met name de "Birds Borderssong" van de Engelsman Keith Bates indruk maakte. Geïnteresseerden kunnen de cassetteband bestel len bij Rod Summers, Postbus 1051, 6201 BB Maastricht. In de catalogus, die onlangs gereed kwam en naar alle medewerkers werd gestuurd, valt een kritische noot te lezen in het artikel "Oil Birds don't mix": oliemaatschappijen zijn moeilijk te bestrijden en wat te denken van de op merking van de kapitein van de "Braer", die ant woordde dat hij simpelweg de kortste weg had ge nomen op de vraag wat hij in godsnaam op die plek te zoeken had. Het thema olieslachtoffers was in 1992 en in 1993 helaas weer zeer actueel: de ver vuiling bij de Shetlandeilanden door de tanker "Braer" en de Marée Noire aan de Spaanse kust. Gedurende de expositie vond illegale olielozing plaats voor de Zeeuws/Hollandse kust. Het mailartproject eindigde op de laatste dag van de expositie en wij beschouwden de waarne ming op die dag van een Slechtvalk (Perigrinus op de Slikken van Bommenede als een perfecte sluitingsactie. Johan Everaers, Noordgouwe Ko de Jonge Middelburg) "Any Birds Here 41

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 1993 | | pagina 11