te Burgh-Haamstede. De tentoonstelling van de in
gezonden kunstwerken van mailartiesten uit 29
landen bood mede een kritische kijk op hoe de we
reld omgaat met vogels. Daarbij waren veel inzen
dingen die te maken hadden met de olievervuiling
van de zee en olieslachtoffers. Voor het project
konden ook tapes worden ingezonden. Van die in
gezonden cassettes werd een compilatie samenge
steld waarop met name de "Birds Borderssong"
van de Engelsman Keith Bates indruk maakte.
Geïnteresseerden kunnen de cassetteband bestel
len bij Rod Summers, Postbus 1051, 6201 BB
Maastricht. In de catalogus, die onlangs gereed
kwam en naar alle medewerkers werd gestuurd,
valt een kritische noot te lezen in het artikel "Oil
Birds don't mix": oliemaatschappijen zijn
moeilijk te bestrijden en wat te denken van de op
merking van de kapitein van de "Braer", die ant
woordde dat hij simpelweg de kortste weg had ge
nomen op de vraag wat hij in godsnaam op die
plek te zoeken had. Het thema olieslachtoffers was
in 1992 en in 1993 helaas weer zeer actueel: de ver
vuiling bij de Shetlandeilanden door de tanker
"Braer" en de Marée Noire aan de Spaanse kust.
Gedurende de expositie vond illegale olielozing
plaats voor de Zeeuws/Hollandse kust.
Het mailartproject eindigde op de laatste dag
van de expositie en wij beschouwden de waarne
ming op die dag van een Slechtvalk (Perigrinus
op de Slikken van Bommenede als een perfecte
sluitingsactie.
Johan Everaers, Noordgouwe
Ko de Jonge Middelburg) "Any Birds Here
41