De Hellegatsplaten vanuit hetzelfde standpunt: Links - kort na de afsluiting; boven - een aantal jaren later. Foto's: W. Oorthuijsen. voorgestaan. In een betrekkelijk korte periode zijn de partners in dit spel uitgenodigd om een nadere rolverdeling op te stellen. Immers met de sluiting van de Philipsdam verdween van de ene op de an dere dag het fenomeen van eb en vloed. In de nieuw ontstane situatie kwam ongeveer 1.800 ha parmament boven water te liggen; vóór de afsluiting was dit ongeveer 650 ha in de vorm van schorren. Nieuwe beschikbare gronden in een nieuwe situatie biedt nieuwe gebruiksmogelijkhe den. De belangrijke rijkspartners van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat/Rijkswaterstaat zijn geen nieuwelingen; het Ministerie van Landbouw en Visserij (zonder Natuurbeheer toen) voor de droogvallende gronden en het Ministerie van Fi nanciën, in dit verband beter bekend als 'Domei nen' vanwege de bemoeienis ten aanzien van rijks eigendommen. Bestuurlijk overleg Krammer-Volkerak Plannen maken is boeiend en uitdagend, maar plannen maken impliceert in veel gevallen: plan nen uitvoeren. In het vaderlandse bestel met be trekking tot ruimtelijke plannen - en daar gaat het hier ook om - speelt het drieluik: planvorming, in richting en beheer een overwegende rol. Mede in dit licht is in een vroeg stadium een uitnodiging uitgegaan naar de instanties/overheden die in het genoemde drieluik een bepalende rol behoren te vervullen: provincies en gemeenten. Door het ge bied Krammer-Volkerak loopt de grens tussen de provincies Zeeland, Zuid-Holland en Noord- Brabant en er zijn in totaal zeven gemeenten, die een deel van hun grond- respectievelijk waterge bied in het Krammer-Volkerak hebben liggen. Als laatste, maar daardoor niet minder belangrijke medespelers, zijn de betrokken waterschappen in het gebied aan boord gestapt. Alles bij elkaar was een complete 'cast' samen gesteld van 16 overheidsbetrokkenen, die als 'Be stuurlijk Overleg Krammer-Volkerak' aan de slag is gegaan. Zij schaarden zich gezamenlijk achter de doelstelling: 'Het bevorderen van een beheers bare en evenwichtige ontwikkeling van het Kram mer-Volkerak, gebaseerd op de eigenschappen en potenties van het gebied na afsluiting, met inacht neming van de maatschappelijke belangen en be hoeften'. De steun om inspanningen te leveren ten einde de doelstelling te realiseren, is bekrachtigd door het ondertekenen van een bestuursakkoord hierover op 22 juni 1987. Contact met omwonenden/belanghebbenden Het voorwerk voor het bedoelde Beleidsplan is door een ambtelijke projectgroep verricht. Hierin waren de relevante betrokken instanties vertegen woordigd. Er konden kortsluitingen worden ge- 71

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 1993 | | pagina 17