Foto 'si +2 uit: "De luister van ons land" door dos van de Burg!.
laag. De dijk waar de fotograaf op staat was eens
ook als inlaagdijk gemaakt (1672), maar werd na
het inlopen van de Lockers Inlaag in 1718 tot zee
dijk versterkt.
De inlaagdijk achter de Suzanna's Inlaag is van
1673 en 1679. Op de foto is te zien dat voorde oor
log de weg naar Haamstede over deze inlaagdijk
liep. De Nieuwe Kooiweg van Zierikzee naar de
Kromme Kooiweg bij Pikgat(Rengerskerke) werd
pas in 1938 aangelegd. Achter het hek ligt een
klamp rijshout van het waterschap Schouwen.
Foto 3
Op de laatste foto.gemaakt door Rykel ten Kate,
kijken we vanaf ons hoge punt richting Kromme
Kooiweg waarlangs een aantal boerderijen ligt. De
karrevelden die te zien zijn.ontstonden doordat de
bovenste 40 a 50 cm grond begin 18de eeuw afge-
kard werd om de dijken te maken of op te hogen.
Het lage land (17:m min NAP) werd met vele slo
ten een beetje droog gehouden en diende als
schraal weiland. Voor de vogels was het (en is het
een pracht gebied. Tureluurs, Wulpen, vroeger
Kemphaantjes. Kieviten enz.: een weidevogelge-
bied bij uitstek. De zoute kwel zorgt er voor veel
zilte planten.
Opvallend dat dit punt vroeger meer op de route
lag dan tegenwoordig. Dat verandert wellicht als
hier een fietspad van de Heerenkeet naar Zierik
zee zal komen.
Foto: Rykel ten Kale.
Vermeldenswaard is ook dat dit punt de plaats is
waar op maandag 7 mei 1945 een groep militairen
aan land kwam op weg naar Zierikzee om de macht
van de Duitse bezetters over te nemen. De Britse
militairen kwamen met een landingsboot uit Co-
lijnsplaal op Noord-Beveland. Ze landden onge
veer half tien op het vlak oplopende zandstrandje
eind Boerenweg (elders bij Zierikzee liggen alleen
keien bij de dijk!) en liepen vandaar naar de wo
ning van de Ortskommandantom de capitulatie te
regelen. Als gids bij de overtocht en daarna fun
geerde Wim de Vos.
Vlak voor de landing viel hier nog een burger
slachtoffer door een ontploffende mijn.
Al met al is dit punt eind Boerenweg voor mij een
echt "lieu de mémoire".
Frans Beekman
3