)VERSTEK EIMDE lOfNGE VO W6CUUCKT UHWKfrMMUM De Vogelwacht zorgt op een aantal plaatsen voor educatieve bebording. Foto 's:J. H. Dam. 2. Snelle veranderingen door Deltawerken en toerisme, 1965-1973 In 1965 wordt Schouwen-Duiveland door Zeelandbrug (toen Oosterscheldebrug gehe ten) en Grevelingendam 'opengelegd', zoals men dat noemt. Na de watervloed stort de toe ristenvloed zich op het mooie eiland. De Vogel wacht houdt haar hart vast. J.P.C. Boot, sinds 1959 al in het bestuur, wordt in 1965 voorzitter. Meteen wordt hij geconfronteerd met een prikkelende uitspraak van dr. De Galan (P.v.d.A.), die liever terreinen voor 1000 va kantiegangers voor zich ziet,dan afgesloten ge bieden waar 10 grutto's rustig kunnen broe den. Campings verrijzen als paddenstoelen uit de grond. Er wordt zelfs voorgesteld bunga lows te plaatsen in de volgespoten spuiboezem bij de Heerenkeet en op het in te polderen Stel- lelje bij Zierikzee! Dan is er de ramp met de landbouwgiften waardoor de Grote Sterns (dé vogel van Vijverberg) dood uit de lucht vallen. Er wordt door de provincie aan een streekplan gewerkt met allerlei nieuwe wegen en tenslotte barst de discussie los over de afsluiting van de Oosterschelde. Voorzitter Boot probeert de harmonie te be waren. Intern benadrukt hij de gezelligheid van de Vogel wacht, wijst op het belang van edu catie en beschrijft de waarde van de Schouwse natuur in de Sterna. Extern bemoeit de Vogel wacht zich wél met de nieuwe wegen op Schou wen. maar wordt de Oosterschelde- discussie als van buiten het eiland beschouwd. De kwes tie ligt erg gevoelig met zoveel slachtoffers in 1953 en bovendien waren gemeenten en water schap keihard vooreen dichte dam. Het lijkt te gaan om veiligheid óf milieu en niet om veilig heid én milieu. 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 1999 | | pagina 11