)VERSTEK EIMDE
lOfNGE VO
W6CUUCKT
UHWKfrMMUM
De Vogelwacht zorgt op een aantal plaatsen voor educatieve bebording. Foto 's:J. H. Dam.
2. Snelle veranderingen door Deltawerken en toerisme, 1965-1973
In 1965 wordt Schouwen-Duiveland door
Zeelandbrug (toen Oosterscheldebrug gehe
ten) en Grevelingendam 'opengelegd', zoals
men dat noemt. Na de watervloed stort de toe
ristenvloed zich op het mooie eiland. De Vogel
wacht houdt haar hart vast. J.P.C. Boot, sinds
1959 al in het bestuur, wordt in 1965 voorzitter.
Meteen wordt hij geconfronteerd met een
prikkelende uitspraak van dr. De Galan
(P.v.d.A.), die liever terreinen voor 1000 va
kantiegangers voor zich ziet,dan afgesloten ge
bieden waar 10 grutto's rustig kunnen broe
den. Campings verrijzen als paddenstoelen uit
de grond. Er wordt zelfs voorgesteld bunga
lows te plaatsen in de volgespoten spuiboezem
bij de Heerenkeet en op het in te polderen Stel-
lelje bij Zierikzee! Dan is er de ramp met de
landbouwgiften waardoor de Grote Sterns (dé
vogel van Vijverberg) dood uit de lucht vallen.
Er wordt door de provincie aan een streekplan
gewerkt met allerlei nieuwe wegen en tenslotte
barst de discussie los over de afsluiting van de
Oosterschelde.
Voorzitter Boot probeert de harmonie te be
waren. Intern benadrukt hij de gezelligheid
van de Vogel wacht, wijst op het belang van edu
catie en beschrijft de waarde van de Schouwse
natuur in de Sterna. Extern bemoeit de Vogel
wacht zich wél met de nieuwe wegen op Schou
wen. maar wordt de Oosterschelde- discussie
als van buiten het eiland beschouwd. De kwes
tie ligt erg gevoelig met zoveel slachtoffers in
1953 en bovendien waren gemeenten en water
schap keihard vooreen dichte dam. Het lijkt te
gaan om veiligheid óf milieu en niet om veilig
heid én milieu.
11