met Gerard Ouweneel neringen aan Spitfires en Mustangs die het boven Nederland opnamen tegen Duitse jachtvliegtui gen - en hij, als jongetje, toen van die luchtduels genoot! kwamen beelden op het netvlies van Spitfires boven Rotterdam,zestig jaar eerder. 'Jullie weten dat de Britten hun Spitfires uit rustten met een Rolls-Royce motor type Merlin', merk ik op, refererend aan de Engelse naam voor het Smelleken. Prompt reageert Eric met: 'Geen wonder dat die oorlog vijfjaar heeft ge duurd'. Gelach, en veronderstellingen of de Veldleeu werik het al dan niet zou hebben overleefd. Per saldo blijkt de Smel op meer supporters te kunnen rekenen dan de leeuwerik, een voorkeur die ook bleek uit een bericht op DVN, een paar weken vóór die fij ne Breskens-trekdag van 31 maartHet net bracht toen een ooggetuigenverslag over een Smient die,ergens in de Delta, aan de andere kant van de sloot met een Slechtvalk op zijn rug naar het water probeerde te strompelen. Met een 'he laas voor de Smient was de valk niet van plan hem te laten gaan en werd de Smient tot snack gede gradeerd', besloot de vogelaar zijn relaas. Neen, dan ging het tachtig jaar geledenwel anders. Toen kon een vogelalbum verschijnen met de oproep 'de gelederen van de Blauwe Kiekendief zo nu en dan eens uit te dunnen' en valt bij de Slechtvalk te lezen dat deze 'gerust in de rij mag staan van onze meest schadelijke roofvogels'. Aan dat album werkte een des tij ds gerenommeerd vogelaar mee. Die goeie oude tijd? Misschien. Maar voor roof vogels in ieder geval niet! 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 2005 | | pagina 15